Zakres materiału i zalecana literatura
I-III Etap Konkursu:
Bibliografia:
I Etap Konkursu - Etap zdalny:
II i III Etap Konkursu:
-
Treści z podstawy programowej przedmiotu chemii dotyczącej rozdziału:Tlen, wodór i związki chemiczne. Powietrze a zwłaszcza:
- „Uczeń projektuje i przeprowadza doświadczenia polegające na otrzymaniu tlenu oraz bada wybrane właściwości fizyczne i chemiczne tlenu; odczytuje z różnych źródeł (układu okresowego pierwiastków, zasobów cyfrowych) informacje dotyczące właściwości tego pierwiastka i jego zastosowań”
- „Uczeń projektuje i przeprowadza doświadczenia potwierdzające, że powietrze jest mieszaniną: opisuje skład i właściwości powietrza”
- „Uczeń wyszukuje, porządkuje, porównuje i prezentuje informacje o źródłach, rodzajach i skutkach zanieczyszczeń powietrza, oraz o sposobach postępowania pozwalających chronić powietrze przed zanieczyszczeniami”
-
Treści z podstawy programowej przedmiotu fizyki dotyczącej rozdziału IV:Zjawiska cieplne a zwłaszcza:
- „Uczeń opisuje ruch gazów i cieczy w zjawisku konwekcji”
-
„Uczeń rozróżnia i nazywa zmiany stanów skupienia; analizuje zjawiska topnienia, krzepnięcia, wrzenia, skraplania, sublimacji i resublimacji jako procesy, w których dostarczenie energii w postaci ciepła nie powoduje zmiany temperatury a doświadczalnie demonstruje zjawiska topnienia, wrzenia, skraplania”a także:rozdziału V:Właściwości materii:
- „Uczeń posługuje się pojęciem parcia (nacisku) oraz pojęciem ciśnienia w cieczach i gazach wraz z jego jednostką; stosuje do obliczeń związek między parciem a ciśnieniem”
- „Uczeń posługuje się pojęciem ciśnienia atmosferycznego”
-
Treści z podstawy programowej przedmiotu historii dotyczącej rozdziału IV:Postacie i wydarzenia o doniosłym znaczeniu dla kształtowania tożsamości kulturowej. Uczeń sytuuje w czasie i opowiada o:
- Ostatnim z Piastów – Kazimierzu Wielkim
- Królowej Jadwidze, Władysławie Jagielle (…) unii polsko-litewskiej i zwycięstwie grunwaldzkim
-
Mikołaju Koperniku i krakowskich żakacha także:rozdziału VII:Polska w XIV i XV wieku:
- „Uczeń analizuje dokonania Kazimierza Wielkiego w dziedzinie polityki wewnętrznej (system obronny, urbanizacja kraju, prawo, nauka) oraz w polityce zagranicznej”
Bibliografia:
I Etap Konkursu - Etap zdalny:
- dr Karol Dudek-Różycki, Klaudia Knap, dr Michał Płotek, Karol Olszewski. Historia człowieka, który skroplił powietrze, Uniwersytet Jagielloński, Biomedica, Rzeszów 2024
- Alicja Rafalska-Łasocha, Profesor Karol Olszewski, jakiego nie znamy, Wydział Chemii UJ, Kraków 2024
- Andrzej Chwalba, Collegium Maius, Księgarnia Akademicka 2009, str. 11-75
- Joanna Cwynar-Wojtonis, Aleksandra Kwiek, Małgorzata Mańska, Adriana Palińska-Saadi, Honorata Piłasiewicz, Chemia Nowej Ery, Podręcznik do chemii dla klasy siódmej szkoły podstawowej, Nowa Era, Dział 2 – Składniki powietrza i rodzaje przemian, jakim ulegają, str. 44-74
- Małgorzata Mańska, Honorata Piłasiewicz, Chemia Nowej Ery, Podręcznik do chemii dla klasy ósmej szkoły podstawowej, Nowa Era, Wkład Polaków w rozwój chemii, str. 224-225
II i III Etap Konkursu:
-
Bibliografia z I Etapu Konkursu a ponadto:Krzysztof Stopka, Andrzej Kazimierz Banach, Julian Dybiec, Dzieje Uniwersytetu Jagiellońskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2000
- Stanisław Waltoś, Janusz Podlecki, Collegium Maius Uniwersytetu Jagiellońskiego. Dzieje i przewodnik po zbiorach Muzeum, Wydawnictwo „Karpaty”, Andrzej Łączyński, Kraków 2005