PLUS RATIO QUAM VIS
Nauka zmienia świat. Karol Olszewski i jego dokonania.
Do I etapu konkursu
00
dni
00
godzin
00
minut
00
sekund
Data I etapu konkursu: 0000-00-00

Zakres materiału i zalecana literatura



I-III Etap Konkursu:

  1. Treści z podstawy programowej przedmiotu chemii dotyczącej rozdziału:
    Tlen, wodór i związki chemiczne. Powietrze a zwłaszcza:
    1. „Uczeń projektuje i przeprowadza doświadczenia polegające na otrzymaniu tlenu oraz bada wybrane właściwości fizyczne i chemiczne tlenu; odczytuje z różnych źródeł (układu okresowego pierwiastków, zasobów cyfrowych) informacje dotyczące właściwości tego pierwiastka i jego zastosowań”
    2. „Uczeń projektuje i przeprowadza doświadczenia potwierdzające, że powietrze jest mieszaniną: opisuje skład i właściwości powietrza”
    3. „Uczeń wyszukuje, porządkuje, porównuje i prezentuje informacje o źródłach, rodzajach i skutkach zanieczyszczeń powietrza, oraz o sposobach postępowania pozwalających chronić powietrze przed zanieczyszczeniami”
  2. Treści z podstawy programowej przedmiotu fizyki dotyczącej rozdziału IV:
    Zjawiska cieplne a zwłaszcza:
    1. „Uczeń opisuje ruch gazów i cieczy w zjawisku konwekcji”
    2. „Uczeń rozróżnia i nazywa zmiany stanów skupienia; analizuje zjawiska topnienia, krzepnięcia, wrzenia, skraplania, sublimacji i resublimacji jako procesy, w których dostarczenie energii w postaci ciepła nie powoduje zmiany temperatury a doświadczalnie demonstruje zjawiska topnienia, wrzenia, skraplania”
      a także:
      rozdziału V:
      Właściwości materii:
      1. „Uczeń posługuje się pojęciem parcia (nacisku) oraz pojęciem ciśnienia w cieczach i gazach wraz z jego jednostką; stosuje do obliczeń związek między parciem a ciśnieniem”
      2. „Uczeń posługuje się pojęciem ciśnienia atmosferycznego”
  3. Treści z podstawy programowej przedmiotu historii dotyczącej rozdziału IV:
    Postacie i wydarzenia o doniosłym znaczeniu dla kształtowania tożsamości kulturowej. Uczeń sytuuje w czasie i opowiada o:
    1. Ostatnim z Piastów – Kazimierzu Wielkim
    2. Królowej Jadwidze, Władysławie Jagielle (…) unii polsko-litewskiej i zwycięstwie grunwaldzkim
    3. Mikołaju Koperniku i krakowskich żakach
      a także:
      rozdziału VII:
      Polska w XIV i XV wieku:
      1. „Uczeń analizuje dokonania Kazimierza Wielkiego w dziedzinie polityki wewnętrznej (system obronny, urbanizacja kraju, prawo, nauka) oraz w polityce zagranicznej”


Bibliografia:

I Etap Konkursu - Etap zdalny:

  1. dr Karol Dudek-Różycki, Klaudia Knap, dr Michał Płotek, Karol Olszewski. Historia człowieka, który skroplił powietrze, Uniwersytet Jagielloński, Biomedica, Rzeszów 2024
  2. Alicja Rafalska-Łasocha, Profesor Karol Olszewski, jakiego nie znamy, Wydział Chemii UJ, Kraków 2024
  3. Andrzej Chwalba, Collegium Maius, Księgarnia Akademicka 2009, str. 11-75
  4. Joanna Cwynar-Wojtonis, Aleksandra Kwiek, Małgorzata Mańska, Adriana Palińska-Saadi, Honorata Piłasiewicz, Chemia Nowej Ery, Podręcznik do chemii dla klasy siódmej szkoły podstawowej, Nowa Era, Dział 2 – Składniki powietrza i rodzaje przemian, jakim ulegają, str. 44-74
  5. Małgorzata Mańska, Honorata Piłasiewicz, Chemia Nowej Ery, Podręcznik do chemii dla klasy ósmej szkoły podstawowej, Nowa Era, Wkład Polaków w rozwój chemii, str. 224-225


II i III Etap Konkursu:

  1. Bibliografia z I Etapu Konkursu a ponadto:
    Krzysztof Stopka, Andrzej Kazimierz Banach, Julian Dybiec, Dzieje Uniwersytetu Jagiellońskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2000
  2. Stanisław Waltoś, Janusz Podlecki, Collegium Maius Uniwersytetu Jagiellońskiego. Dzieje i przewodnik po zbiorach Muzeum, Wydawnictwo „Karpaty”, Andrzej Łączyński, Kraków 2005