Fizyka i równania ruchu
Dwie sprężyny działają niezależnie, więc łatwo jest ustalić, jakie siły
działają na każdy z bloków. Oznaczamy sprężyny i bloki w następujący sposób:
ściana - sprężyna1 - blok1 - sprężyna2 - blok2
Zakładamy, że początek układu współrzędnych jest w punkcie połączenia sprężyny ze ścianą. Definiujemy
następujące zmienne (indeksy dolne odnoszą się do bloku 1 lub bloku 2):
-
x1, x2 =
położenia (lewa krawędź) bloków
-
v1, v2 =
prędkości bloków
-
F1, F2 =
siły działające na bloki
-
L1, L2 =
zmiana długości (odkształcenie) sprężyn
Oraz definiujemy następujące stałe:
-
m1, m2 =
masy bloków
-
w1, w2 =
szerokości bloków
-
k1, k2 =
stałe sprężystości sprężyn
-
R1, R2 =
długości spoczynkowe sprężyn
Sprężyny działają siłami zależnymi od zmiany ich długości, zgodnie ze wzorem
F = −k × odkształcenie
Siły działające na bloki są zatem odpowiednio równe
F1 = −k1 L1 + k2 L2
F2 = −k2 L2
Odkształcenie sprężyny jest obliczane na podstawie położenia bloków.
L1 = x1 − R1
L2 = x2 − x1 − w1 − R2
Teraz stosując drugą zasadę dynamiki Newtona
F = m a
i definicję przyspieszenia jako
a = x''
możemy zapisać dwa równania różniczkowe drugiego rzędu.
Są to równania ruchu dla układu podwójnej sprężyny.
m1 x1'' = −k1 (x1 − R1) +
k2 (x2 − x1 − w1 − R2)
m2 x2'' = −k2 (x2 − x1 − w1 − R2)
Rozwiązanie numeryczne
Łatwo jest przekształcić powyższe równania drugiego rzędu w układ równań
pierwszego rzędu. Oznaczamy dwie nowe zmienne - prędkości
v1, v2
. Teraz mamy cztery
zmienne
x1, x2, v1, v2
i cztery równania różniczkowe pierwszego rzędu:
x1' = v1
x2' = v2
v1' = −(k1 ⁄ m1) (x1 − R1) +
(k2 ⁄ m1) (x2 − x1 − w1 − R2)
v2' = −(k2 ⁄ m2) (x2 − x1 − w1 − R2)
Jest to forma, której potrzebujemy, aby użyć metody
Rungego-Kutty do
numerycznego rozwiązania równania
różniczkowego.
Jednostki miary
Symulacje myPhysicsLab nie mają określonych jednostek miary, takich jak
metry, kilogramy, sekundy. Jednostki są bezwymiarowe, mogą być
interpretowane, jak chcesz, ale muszą być spójne w
symulacji.
Na przykład, jeśli traktujemy jednostkę odległości jako jeden metr i jednostkę czasu
jako jedną sekundę, to jednostka prędkości musi wynosić jeden metr/sekundę.
Dostosuj i udostępnij
Istnieje kilka sposobów na odtworzenie określonej konfiguracji eksperymentalnej. Najłatwiej jest kliknąć przycisk „udostępnij”.
- Zmodyfikuj symulację, zmieniając parametry, takie jak grawitacja, tłumienie
oraz przeciągając obiekty za pomocą myszy.
- Kliknij przycisk „udostępnij”. Skopiuj adres URL z okna dialogowego.
- Udostępnij adres URL lub zapisz go w pliku tekstowym do późniejszego wykorzystania.
Gdy odbiorca kliknie adres URL, EasyScript osadzony w tym adresie
powieli warunki, które zostały ustawione.
Zobacz
Dostosowywanie symulacji myPhysicsLab (en) jak dodatkowo programować symulacje z bezpośrednim wykorzystaniem JavaScript lub EasyScript.
Opublikowano po raz pierwszy w kwietniu 2001 roku.