Baza wiedzy

słuchacz p

Jak zostać słuchaczem doskonałym?
PRAKTYKA



      Uwaga: poniższe instrukcje dotyczą tylko niektórych sytuacji używania zmysłu słuchu. Dotyczą głównie takich momentów w życiu, gdy ktoś chce pogadać z Tobą o swoich, istotnych sprawach. Błędem byłoby natomiast, stosowanie się do tychże zaleceń np. podczas słuchania radia.

      Częste stosowanie się do instrukcji słuchania, wiąże się z ryzykiem zostania obwołanym najfajniejsza osobą w okolicy i posiadania mnóstwa kolegów i koleżanek, którzy chcą z Tobą pogadać. To może być męczące. Wyjaśnienie tego fenomenu w przypisie do części teoretycznej.

INSTRUKCJE



      Przede wszystkim musisz wiedzieć, czego ABSOLUTNIE oraz POD ŻADNYM POZOREM nie wolno robić, w trakcie słuchania drugiej osoby.

      Nigdy nie decyduj się na poważną rozmowę, kiedy masz mało czasu - choćbyś nie wiem jak próbował, nie uda Ci się ukryć zniecierpliwienia. Oznaki zniecierpliwienia, czy znudzenia, które bardzo skutecznie zniechęcają rozmówcę to:

  • Spoglądanie na zegarek
  • Rozglądanie się
  • Bawienie się czymś (np. stukanie długopisem)
  • Ziewanie
  • Myślenie o czymś innym - wpadka polega na tym, że zapytany o coś, w panice jąkasz: Eee, o czym to mówiłeś?

          Nigdy nie zajmuj się innymi sprawami, słuchając jednocześnie drugiej osoby. Z jednej strony jest to po prostu mało eleganckie, z drugiej - Słuchanie jest tak angażująca czynnością, że nie da się poza tym robić coś jeszcze.
    Jest to dość częsty błąd - przodują tu rodzice: typowa sytuacja to mama w kuchni, która mieszając coś tam w garnku, powtarza co i raz Ależ słucham Cię, słucham kochanie.
    Młodzi ludzie też nie są święci i w odwecie "słuchają" rodziców buszując jednocześnie w Internecie - jednym i drugim nie wychodzi to na zdrowie.

          Zdarzają się osoby, które chwilę Cię słuchają i nagle mówią:
    O! To zupełnie jak u mnie! Tu zaczynają opowiadać o sobie, aż Ci zupełnie przejdzie ochota do rozmowy, albo zapomnisz co właściwie chciałeś powiedzieć.
    Ty tego nigdy nie rób - jest to wrogie przejęcie rozmowy. Czyniąc tak, zamykasz rozmówcy usta, mało tego - człowiek tak brutalnie potraktowany, może poczuć się urażony - wszak, właśnie otrzymał informację, że jego problemy są nieważne.
    Inną wersją przejęcia rozmowy jest powiedzenie np. smutnemu człowiekowi:
    Twoje problemy to jeszcze nic - ja to dopiero mam depresję! Na przykład wczoraj rano (bla bla bla...)

          Tak wyglądają podstawowe błędy niewprawnych słuchaczy.
    Jest sposób, dość prosty, by ich nie popełniać. Wystarczy, że na wstępie odpowiesz sobie na pytanie:
    Po co właściwie spotykam się dziś z tą osobą. Po co z nią rozmawiam?

          Jeśli zdefiniujesz sytuację: Ta osoba chce, żebym jej posłuchał - to wystarczy, że będziesz się trzymał swojej roli i gwarantujemy Ci, iż wyjdzie Twój rozmówca całkiem zadowolony.

    Tymczasem, z racji roli słuchacza powinieneś pamiętać o następujących sprawach:

    • Rola słuchacza polega na słuchaniu, a nie gadaniu

      Człowiek lepiej się czuje, gdy mówi do żywego człowieka a nie do ściany - zatem bądź żywy: potwierdzaj, że słuchasz (no wiesz, takie psychologiczne 'aha'), kiwnij czasem głową.
    • Żywy człowiek również reaguje stosownie do sytuacji - jak słyszy coś śmiesznego, to się śmieje, a na smutne może marszczyć brwi - w psychologicznym slangu nazywa się to adekwatne reakcje emocjonalne i jest godne polecenia.

    • Dla ludzi bardzo ważny jest kontakt wzrokowy - spróbuj porozmawiać z kimś, kto nigdy nie patrzy w oczy, to się przekonasz. Dlatego utrzymuj kontakt wzrokowy z rozmówcą - będzie czuł się lepiej. Tylko się nie wgapiaj w niego, bo u ssaków uporczywe wpatrywanie się jest oznaką grożenia (na pewno się bawiłeś w 'kto dłużej wytrzyma', nie?).

    • Bardzo istotna jest postawa ciała - to część trudnej sztuki opanowania komunikacji niewerbalnej. W skrócie: postawa może być przychylna i wyrażająca zainteresowanie - Słuchacz jest wtedy wychylony do przodu, zwrócony ciałem do Mówiącego. Postawy inne, niezbyt odpowiednie, to np. leżenie do góry brzuchem (wyraża lekceważenie), odwrócenie się od Mówiącego (wyraża niechęć), albo postawa spięta - jakbyś zaraz miał podskoczyć na fotelu (wyraża zdenerwowanie, albo zniecierpliwienie).

    • Słuchacz może zadawać Mówiącemu pomocne pytania - nie chodzi tu oczywiście o namolne wypytywanie, raczej o pytania zachęcające do dalszego mówienia, albo takie pytania, dzięki którym Słuchacz lepiej zrozumie Mówiącego.

    • Pytania bywają dwojakiego rodzaju: pytania zamknięte to takie, które zaczynają się od czy - można na nie odpowiedzieć krótko TAK albo NIE (ewentualnie NIE WIEM). Takie pytania bardzo ograniczają i właściwie zamykają usta człowiekowi. Drugi rodzaj pytań to pytania otwarte - te pytania zachęcają do rozwijania wypowiedzi - brzmią mniej więcej tak: Powiedz więcej o tym... albo Co o tym myślisz?

    • Słuchacz może używać PARAFRAZY - choć groźnie brzmi, to słowo oznacza, że kiedy czegoś nie rozumiesz (albo nie jesteś pewien), możesz swoimi słowami powtórzyć to, co usłyszałeś - by sprawdzić, czy dobrze pojmujesz słowa Mówiącego. Robi się to mniej więcej tak: O ile dobrze rozumiem, to chodzi Ci o to, że...

    • Słuchacz może pomóc Mówiącemu uporządkować tok wypowiedzi - ludzie często próbują mówić o kilku rzeczach naraz i nie jest to najszczęśliwszy pomysł (można się zgubić). Dlatego czasem warto zatrzymać rozpędzonego Mówcę: Momencik, kolego - powiedziałeś o kilku różnych sprawach, może najpierw powiedz o tej Jolce...

          Czy nie wydaje Ci się teraz, że Słuchanie to ciężka i odpowiedzialna praca? My czasami rozmyślamy o urokach pracy stolarza, jeśli chciałbyś wiedzieć...

    Ale spokojnie - przeczytaj sobie to kilka razy, zastanów się, jak często zdarza Ci się stosować powyższe zalecenia. Teraz wystarczy, że będziesz pamiętał o najważniejszych zasadach Słuchania i stosował je jak najczęściej.

    Teraz już możesz zostać Słuchaczem Doskonałym!


    Zatem na koniec krótka ściągawka ku przypomnieniu.


    PIĘĆ PRZYKAZAŃ SŁUCHACZA

    1. Pokaż Mówiącemu, że go słuchasz i rozumiesz - tonem głosu, pozycją ciała, potwierdzaniem (AHA), wzrokiem...


    2. Sprawdzaj, czy dobrze rozumiesz - parafrazuj, zadawaj pytania otwarte.


    3. Nie przerywaj i nie przejmuj rozmowy.


    4. Nie zajmuj się innymi sprawami, kiedy słuchasz.


    5. Pomagaj Mówiącemu - porządkuj wypowiedź, skupiaj się na najważniejszych sprawach.


    MIŁEGO SŁUCHANIA!

Dodaj do swoich materiałów