SCRATCH


Scratch to edukacyjny język obiektowy, stworzony jako środek do nauczania dzieci i młodzieży (od 8 lat wzwyż) podstaw programowania oraz środowisko programistyczne służące do tworzenia i uruchamiania programów w tym języku. Scratch umożliwia łatwe tworzenie interaktywnych historyjek, animacji, gier, muzyki. Programowanie odbywa się w sposób wizualny - elementy języka mają kształt puzzli a poprzez przeciąganie mogą być układane w określonym porządku. W ten sposób tworzy się kod przypisany określonemu obiektowi. Obiekty mogą reagować na zdarzenia zewnętrzne. Wygląd postaci przypisanych do obiektów można wybierać z zasobnika, tworzyć lub importować z zewnątrz.


Scratch to także społecznościowy serwis, pozwalający każdemu na umieszczanie stworzonych w tym języku programów, dyskutowanie o nich oraz oglądanie i pobieranie prac stworzonych przez innych użytkowników tego serwisu. Strona jest dostępna w języku polskim.


Scratch'a można pobrać bezpłatnie z działu download na stronie domowej programu.


W wersji 2.0 oprócz wielu udoskonaleń dodano możliwość tworzenia procedur zwanych blokami. Obecnie (wrzesień 2013) jest dostępna tylko wersja działająca w przeglądarce internetowej w połączeniu z MIT. Jest ona otwarta dla każdego użytkownika, ale zapisywać kod mogą użytkownicy zalogowani na serwerze MIT. Autorzy obiecują że będzie dostępna wersja działająca w trybie offline.


[Wikipedia]

 

Scratch: przykładowy kod programuScratch: okno programuScratch: okno programu


Programowanie ze Scratchem


Większość ludzi myśli, że programowanie jest nudną i skomplikowaną czynnością, a w dodatku wymaga specjalistycznych umiejętności. Prawdę mówiąc programowanie przy użyciu tradycyjnych języków programowania takich jak Java lub C++ dla wielu osób jest bardzo trudne. Jednak Scratch, nowy, graficzny język programowania powstał, żeby to zmienić. Dzięki większej mocy obliczeniowej komputerów jaką obecnie dysponujemy oraz przyjaznemu interfejsowi dzieci, nastolatki oraz pozostałe osoby mogą się przekonać jak wciągającą zabawą jest programowanie. Podstawowe elementy Scratch to:

  • Budowanie programów z bloków instrukcji. Żeby stworzyć program w Scratch po prostu łączysz ze sobą bloki tworząc listy instrukcji. Bloki są tak zaprojektowane, że można je połączyć wyłącznie w sposób sensowny z programistycznego punktu widzenia. W związku z tym błędy składni nie istnieją w Scratch. Różne typy danych są reprezentowane przez bloki o różnych kształtach, dzięki temu łatwo uniknąć niedopasowania typów. Możesz zmieniać listy instrukcji nawet w czasie gdy programy są wykonywane. Eksperymentowanie z nowymi pomysłami jest takie proste!
  • Multimedia. Ze Scratch możesz stworzyć programy które wykorzystują i łączą grafikę, animacje, muzykę i inne dźwięki. Scratch wychodzi poza standardowe możliwości przetwarzania multimediów, które znamy – na przykład możemy przy użyciu programowania filtrować obrazy zupełnie jak w Photoshopie.



[Lifelong Kindergarten Group, MIT Media Lab]


Mitch Resnick: Nauczmy dzieciaki kodować

Kodowanie nie jest tylko dla informatycznych geniuszy, uważa Mitch Resnick z MIT Media Lab. Jest dla każdego. W tym zabawnym, pełnym przykładów wykładzie Resnick przedstawia korzyści płynące z uczenia dzieci kodowania, by mogły on nie tylko "odczytywać" nowe technologie, lecz również samodzielnie je tworzyć. (Sfilmowano w TEDxBeaconStreet)

[źródło TED]

 

ScratchJr umożliwia małym dzieciom (w wieku 5 lat i więcej), tworzenie własnych interaktywnych historii i gier.

Dodaj do swoich materiałów
Morze możliwości
na edukator.pl
Narzędzia, zasoby, komunikacja, współpraca. Zarejestruj się. Twórz, gromadź zasoby i dziel się nimi.
Morze możliwości na edukator.pl