Szukaj
flash
uwzględnij zasoby typu flash
    • Rodzaje:
    • Wszystkie
    • Baza wiedzy
    • Materiały
    • Aplikacje
    • Przedmioty:
    • Język polski
    • Matematyka
    • Geografia
    • Chemia
    • Historia
    • Fizyka
    • Biologia
    • Filozofia
     
    Baza wiedzy
    Grawitacja a orbity (html5)
    Grawitacja a orbity (html5)
    Grawitacja a orbity (html5)
    Pierwsze prawo Keplera (html5)
    Pierwsze prawo Keplera (html5)
    Drugie prawo Keplera (html5)
    Drugie prawo Keplera (html5)
    Aplikacje
    Satelity geostacjonarne (html5)
    Czasy obiegu satelitów ziemskich. Promień orbity geostacjonarnej.
    II prawo Keplera
    Prędkość polowa komety w ruchu po elipsie.
    Satelita (html5)
    Symulacja umożliwia zbadanie różnych aspektów ruchu satelity. Uczniowie mogą zmieniać masę satelity, promień orbity satelity i obiektu wokół którego krąży. Mogą mierzyć czas ruchu, a następnie obliczać prędkość, częstotliwość, przyspieszanie czy energię kinetyczną. Autor Frank McCulley (tłumaczenie Edukator.pl). A tu jego strona http://www.thephysicsaviary.com/
    Pierwsze prawo Keplera (html5)
    Jak wygląda orbita planety krążącej wokół Słońca? Od Ptolemeusza aż do Kopernika astronomowie mieli na to prosty (ale błędny) pogląd. Orbitą planety jest okrąg, lub przynajmniej taka orbita, która da się opisać jako superpozycja ruchów po okręgu. Johann Kepler w roku 1609 obalił ten błędny pogląd. Po przeanalizowaniu ogromnej ilości bardzo precyzyjnych pomiarów dokonanych przez Tycho Brache, Kepler doszedł do wniosku, że orbity planet są elipsami. Elipsa jest miejscem geometrycznym, dla których suma odległości od dwóch punktów (zwanych ogniskami) jest wielkością stałą. Pierwsze Prawo Keplera: Planeta krąży wokół Słońca po orbicie eliptycznej; w jednym z ognisk tej elipsy znajduje się Słońce. Niniejszy aplet ilustruje Pierwsze Prawo Keplera. Planetę (kolor niebieski) można przesuwać przy pomocy myszki (trzymając wciśnięty dowolny klawisz) na jej orbicie wokół Słońca (kolor czerwony). Okienko w górnej części zielonego panelu, pozwala na wybór dowolnej planety naszego Układu Słonecznego oraz komety Halley'a. Dodatkowo możemy prześledzić orbitę hipotetycznej (nieistniejącej) planety. W tym celu, w okienku półoś długa należy wprowadzić jej wartość (wyrażoną w AU), a w okienku mimośród wartość mimośrodu orbity (musi być mniejsza niż 1). Program obliczy długość półosi małej, aktualną odległość od Słońca oraz odległość minimalną i maksymalną. Długości te podane są w jednostkach astronomicznych (AU - astronomical unit). 1 AU = 1.49597870 x 1011 m zdefiniowana jest jako średnia odległość Ziemi od Słońca. Zaznaczenie pozycji orbita eliptyczna spowoduje narysowanie tej orbity. Zaznaczając pole półosie możemy spowodować ich narysowanie. Po zaznaczeniu pola linie łączące, program pokaże linie łączące planetę z ogniskami elipsy (F i F'). Źródło http://www.walter-fendt.de/html5/phen/ © Walter Fendt. Dozwolone użycie w celach niekomercyjnych.
    Drugie prawo Keplera (html5)
    W którym punkcie, na swojej eliptycznej orbicie, znajduje się planeta w danym czasie? W 1609 roku Johann Kepler mógł sobie odpowiedzieć na to pytanie posługując się następującym prawem: Drugie prawo Keplera - o niezakłóconym ruchu planetarnym: Promień wodzący planety, czyli linia łącząca Słońce z planetą, w równych odstępach czasu zakreśla równe pola powierzchni. Powyższe prawo zostanie zilustrowane za pomocą symulacji komputerowej. W prawym górnym rogu apletu znajduje się rozwijana lista, z której możesz wybrać jedną z dziewięciu planet naszego Układu Słonecznego lub kometę Halley'a. Dodatkowo można ustalić orbitę wyimaginowanego ciała niebieskiego podając jego półoś dużą oraz liczbowy mimośród (po wpisaniu danych nie zapomnij nacisnąć klawisza "Enter"!). Animację możesz wstrzymywać i wznawiać za pomocą przycisku "wstrzymaj/wznów" lub spowolnić zaznaczając opcję "Spowolnienie". Jeżeli wybierzesz opcję "Sektory" na aplecie pojawią się dwa sektory/wycinki o takich samych polach powierzchni. Dodatkowo widoczne będą dwa zegary, dzięki którym będziesz mógł odczytać czas jaki jest potrzebny na pokonanie tych wycinków (wyrażany za pomocą okresu orbitalnego T). Sektory mogą być zwiększane lub pomniejszane poprzez suwak który znajduje się obok opcji "Sektory". Można również zmieniać ich położenie. W tym celu należy umieścić na wybranym sektorze kursor, nacisnąć i przytrzymać dowolny klawisz myszki a następnie przesuwać. Zaznaczając opcję "Wektor prędkości" program wyświetla wektor prędkości poruszającej się planety bądź komety. W prawym dolnym rogu wyświetlane są informacje o odległości od Słońca (w jednostkach astronomicznych - 1 AU = 1.49597870 x 1011 m) oraz prędkości planety (w km/s). Źródło http://www.walter-fendt.de/html5/phen/ © Walter Fendt. Dozwolone użycie w celach niekomercyjnych.
    Siła grawitacji działająca na satelitę (html5)
    Upewnij się, że wiesz, jak obliczyć siłę grawitacyjną, z jaką ciało niebieskie działa na orbitującego satelitę. Autor Frank McCulley (tłumaczenie Edukator.pl). A tu jego strona http://www.thephysicsaviary.com/
    Natężenie pola grawitacyjnego (html5)
    Upewnij się, że wiesz jak obliczyć natężenie pola grawitacyjnego w miejscu usytuowania satelity, krążącego na orbicie wokół jednego z obiektów w naszym Układzie Słonecznym. Losowe generowanie danych. Prawidłowy wynik porównywany jest z odpowiedzią ucznia. Certyfikat o unikalnym numerze potwierdza wykonanie zadania. Autor Frank McCulley (tłumaczenie Edukator.pl). Źródło http://www.thephysicsaviary.com/
    Ruch orbitalny satelity (html5)
    Upewnij się, że możliwe jest obliczenie okresu obiegu satelity poruszającego się wokół jednego z ciał w Układzie Słonecznym. Autor Frank McCulley (tłumaczenie Edukator.pl). Źródło http://www.thephysicsaviary.com/
    Grawitacja, a orbity (html5)
    Zmieniaj położenie Słońca, Ziemi, Księżyca i stacji orbitalnej, aby zobaczyć, jak to wpływa na siły grawitacyjne i orbity. Wizualizuj rozmiary i odległości pomiędzy różnymi ciałami niebieskimi. Zobacz co by się stało, gdyby nie działały siły grawitacyjne! PhET Interactive Simulations, University of Colorado Boulder, https://phet.colorado.edu Na licencji CC BY 4.0
    Energia kinetyczna satelity (html5)
    Uczniowie muszą określić energię kinetyczną satelity krążącego wokół planety. Losowe generowanie danych. Prawidłowy wynik porównywany jest z odpowiedzią ucznia. Certyfikat o unikalnym numerze potwierdza wykonanie zadania. Autor Frank McCulley (tłumaczenie Edukator.pl). Źródło http://www.thephysicsaviary.com/
    Ruch orbitalny satelity stacjonarnego (html5)
    Uczniowie muszą obliczyć promień orbity satelity stacjonarnego. Losowe generowanie danych. Prawidłowy wynik porównywany jest z odpowiedzią ucznia. Certyfikat o unikalnym numerze potwierdza wykonanie zadania. Autor Frank McCulley (tłumaczenie Edukator.pl). Źródło http://www.thephysicsaviary.com/
    Wyznaczanie prędkości satelity (html5)
    Uczniowie muszą określić szybkość satelity i okres jego obiegu, na podstawie pomiaru czasu trwania fragmentu jego ruchu na orbicie. Losowe generowanie danych. Prawidłowy wynik porównywany jest z odpowiedzią ucznia. Certyfikat o unikalnym numerze potwierdza wykonanie zadania. Autor Frank McCulley (tłumaczenie Edukator.pl). Źródło http://www.thephysicsaviary.com/
    Masa planety (html5)
    Uczniowie muszą ustalić masę planety, na podstawie ruchu orbitalnego satelity krążącego wokół tej planety. Losowe generowanie danych. Prawidłowy wynik porównywany jest z odpowiedzią ucznia. Certyfikat o unikalnym numerze potwierdza wykonanie zadania. Autor Frank McCulley (tłumaczenie Edukator.pl). Źródło http://www.thephysicsaviary.com/
    Marzenie Clarke'a
    Dowiedz się więcej o orbitach geostacjonarnych i ich wykorzystaniu w komunikacji satelitarnej za pomocą interaktywnej symulacji Ck-12.
    Prawa Keplera
    Interaktywna symulacja ruchu planet, obrazująca pierwsze i drugie prawo Keplera. (Uwaga: obsługa tylko przeglądarki Chrome i Edge) Michael Fowler na licencji CC BY-SA 3.0 Źródło: http://galileoandeinstein.physics.virginia.edu/more_stuff/Applets/home.html
    Symulator orbity
    Interaktywna demonstracja orbity. Edward Ball. Źródło: https://github.com/edwardball/academo.org
    Planowanie podróży na Marsa
    Aplet kreśli orbity ruchu statku kosmicznego wystrzelonego z Ziemi z określoną prędkością. Znajdź najlepszą orbitę, uruchamiając statek z różnymi prędkościami i w różnych momentach czasu tak, aby spotkać Marsa poruszającego się na swojej orbicie. Michael Fowler na licencji CC BY-SA 3.0 Źródło: http://galileoandeinstein.physics.virginia.edu/more_stuff/Applets/home.html
    Siły centralne
    Ten interaktywny aplet pomaga zbadać rodzaje orbit generowanych przez różne rodzaje sił centralnych. Michael Fowler na licencji CC BY-SA 3.0 Źródło: http://galileoandeinstein.physics.virginia.edu/more_stuff/Applets/home.html