Szukaj
flash
uwzględnij zasoby typu flash
    • Rodzaje:
    • Wszystkie
    • Baza wiedzy
    • Materiały
    • Aplikacje
    • Przedmioty:
    • Język polski
    • Matematyka
    • Geografia
    • Chemia
    • Historia
    • Fizyka
    • Biologia
    • Filozofia
     
    Baza wiedzy
    Fale mechaniczne
    Fale elektromagnetyczne
    Optyka geometryczna
    Dualizm korpuskularno-falowy
    Ruch drgający
    Dźwięki
    Optyka
    Dudnienia (html5)
    Dudnienia (html5)
    Teoria Bohra budowy atomu wodoru (html5)
    Teoria Bohra budowy atomu wodoru (html5)
    Interferencja dwóch fal (html5)
    Interferencja dwóch fal (html5)
    Fala stojąca (superpozycja fali padającej z falą odbitą) (html5)
    Fala stojąca (superpozycja fali padającej z falą odbitą) (html5)
    Ruch fali i oscylacje punktu (HTML5)
    Bieg promieni w zwierciadle wklęsłym, wypukłym i płaskim (html5)
    Bieg promieni w soczewce skupiającej i rozpraszającej (html5)
    Fala podłużna (html5)
    Interferencja impulsów (html5)
    Fale na linie (html5)
    Fala poprzeczna (html5)
    Wyznaczanie prędkości dźwięku (html5)
    Interferencja konstruktywna i destruktywna (html5)
    Dudnienia (html5)
    Odbicie (html5)
    Fale stojące w rurze (html5)
    Interferencja i dyfrakcja na jednej i dwóch szczelinach (html5)
    Interferencja w cienkich warstwach
    Fala z wahadeł sprężynowych (html5)
    Aplikacje
    Doświadczenie Younga (html5)
    W 1801 T. Young udowodnił falową naturę światła. Punktowe źródło wysyła światło, które przechodzi przez dwie szczeliny. Jeśli odległość między szczelinami jest mała, a fale są spójne, to na ekranie powstaje obraz interferencyjny.
    Filtr polaryzacyjny (html5)
    Symulacja działania filtra polaryzacyjnego
    Efekt fotoelektryczny (html5)
    Wirtualne doświadczenie - badanie efektu fotoelektrycznego
    Różnica faz w fali poprzecznej
    W tym modelu fali poprzecznej symulacja pokazuje przesunięcie fazowe, zwykle wiązane z ruchem falowym, w kategoriach różnic położeń kątowych dwóch punktów poruszających się ruchem jednostajnym po okręgu. © Lee Tat Leong; Wee Loo Kang Udostępniono na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike
    Efekt ruchomej migawki
    Symulacja efektu ruchomej migawki (rolling shutter) na przykładzie fali. Andre Duffy na licencji CC BY-SA 4.0. Źródło http://physics.bu.edu/~duffy/HTML5
    Ruch fali i oscylacje punktu (html5)
    Interaktywny aplet html5 pokazujący związek między ruchem fali i drganiami punktu. Autor Andre Duffy na licencji CC BY-SA 4.0
    Interferencja i dyfrakcja na jednej i dwóch szczelinach (html5)
    Interaktywna symulacja html5 doświadczenia Younga. Interferencja fal, które ulegają dyfrakcji na jednej i dwóch szczelinach. Andre Duffy na licencji CC BY-SA 4.0. Tłumaczenie Edukator.pl
    Interferencja konstruktywna i destruktywna (html5)
    Animacja html5 pokazująca efekt spotkania dwóch impulsów falowych, biegnących z przeciwnych kierunków. Andre Duffy na licencji CC BY-SA 4.0. Tłumaczenie Edukator.pl
    Dudnienia (html5)
    Interaktywna symulacja html5 pokazująca interferencję dwóch fal o zbliżonych częstotliwościach. Andre Duffy na licencji CC BY-SA 4.0. Tłumaczenie Edukator.pl
    Bieg promieni w zwierciadle wklęsłym, wypukłym i płaskim (html5)
    Interaktywna symulacja html5 pokazująca obrazy powstające w zwierciadłach. Andre Duffy na licencji CC BY-SA 4.0. Tłumaczenie Edukator.pl
    Fala podłużna (html5)
    Symulacja html5 drgań cząsteczek podczas rozchodzenia się fali dźwiękowej Andre Duffy na licencji CC BY-SA 4.0. Tłumaczenie Edukator.pl
    Fale stojące w rurze (html5)
    Interaktywna symulacja html5 pokazująca powstawanie podłużnych fal stojących w rurze. Andre Duffy na licencji CC BY-SA 4.0. Tłumaczenie Edukator.pl
    Bieg promieni w soczewce skupiającej i rozpraszającej (html5)
    Interaktywna symulacja html5 pokazująca obrazy powstające w soczewkach. Andre Duffy na licencji CC BY-SA 4.0. Tłumaczenie Edukator.pl
    Interferencja impulsów (html5)
    Interaktywna symulacja html5 pokazująca superpozycję dwóch impulsów falowych, o różnych kształtach, biegnących z przeciwnych kierunków. Andre Duffy na licencji CC BY-SA 4.0. Tłumaczenie Edukator.pl
    Fala poprzeczna (html5)
    Interaktywna symulacja html5 fali poprzecznej rozchodzącej się w linie. Regulowane : częstotliwość, amplituda, naprężenie liny, masa jednostkowej długości liny. Andre Duffy na licencji CC BY-SA 4.0. Tłumaczenie Edukator.pl
    Fale na linie (html5)
    Symulacja html5 pokazująca fale biegnące i fale stojące na linie. Andre Duffy na licencji CC BY-SA 4.0. Tłumaczenie Edukator.pl
    Odbicie (html5)
    Symulacja html5 odbicia fali biegnącej na sznurze. Andre Duffy na licencji CC BY-SA 4.0. Tłumaczenie Edukator.pl
    Wyznaczanie prędkości dźwięku (html5)
    Interaktywna symulacja html5 pokazująca ideę wyznaczania prędkości dźwięku w powietrzu metodą rezonansu akustycznego. Andre Duffy na licencji CC BY-SA 4.0. Tłumaczenie Edukator.pl
    Interferencja dwóch fal (html5)
    Symulacja pokazuje interferencję dwóch fal kolistych lub kulistych (fale na wodzie lub dżwięki). Fale te rozchodzą się z dwóch źródeł, drgających w zgodnych fazach. W przypadku interferencji dwóch fal wychylenie każdego punktu ośrodka jest sumą wychyleń, powodowanych przez każdą z nich. Możesz obserwować następujące szczególne przypadki interferencji: W punktach, których różnica odległości Δs od źródeł jest całkowitą wielokrotnością długości fali λ, fale spotykają się w tych samych fazach. Oznacza to, że maksima (czarne okręgi), a także minima (szare okręgi) przybywają tam równocześnie, a więc w tych punktach amplituda drgań jest maksymalna (następuje maksymalne wzmocnienie). Punkty te leżą na krzywych oznaczonych kolorem czerwonym. W punktach, których różnica odległości Δs od źródeł jest nieparzystą wielokrotnością połowy długości fali λ, fale spotykają się fazami przeciwnymi. Oznacza to, że do tych punktów zawsze docierają równocześnie maksimum (grzbiet) z jednego źródła i minimum (dolina) z drugiego. Fale ulegają tam maksymalnemu osłabieniu - amplituda jest minimalna. Punkty te leżą na krzywych oznaczonych kolorem niebieskim. Przycisk "Pauza / Wznów" służy do zatrzymywania i wznawiania symulacji. Gdy wybierzesz opcję "Zwolnij", animacja będzie przebiegać pięć razy wolniej. Możesz zmieniać wzajemną odległość źródeł i długość fali - nie zapomnij zaakceptować zmian klawiszem "Enter". U dołu okna programu możesz odczytać różnicę odległości od obu źródeł Δs dla punktu oznaczonego kolorem fioletowym. Możesz przesuwać ten punkt za pomocą myszki. Źródło http://www.walter-fendt.de/html5/phen/ © Walter Fendt. Dozwolone użycie w celach niekomercyjnych.
    Fala wzbudzona na obustronnie zamocowanej strunie (html5)
    To ćwiczenie ma na celu pomóc uczniom odkryć związek między gęstością liniową struny i jej naciągiem, a prędkością rozchodzenia się fali wzdłuż struny. Możemy wybrać sześć identycznych strun lub sześć strun o różnej gęstości liniowej. Naciąg może być ustalany indywidualnie dla każdej struny lub we wszystkich tak samo. Autor Frank McCulley (tłumaczenie Edukator.pl). A tu jego strona http://www.thephysicsaviary.com/
    Fala z wahadeł sprężynowych (html5)
    W symulacji, każda kulka oscyluje tam i z powrotem na osobnej sprężynie (sprężyny nie są widoczne), poruszając się ruchem harmonicznym prostym. Częstotliwość górnej kulki jest największa, a częstotliwość każdej następnej odpowiednio zmniejsza się, w miarę przesuwania w dół ekranu. Można to osiągnąć poprzez zwiększanie masy kul, lub poprzez zmniejszanie stałej sprężystości. Układ składa się z 30 wahadeł o parametrach dobranych tak, by każde kolejne wahadło wykonywało w ciągu 30 sekund o jedno wahnięcie mniej niż to położone wyżej. Co 30 sekund wszystkie wahadła wracają do wyjściowego układu. Andre Duffy na licencji CC BY-SA 4.0. Tłumaczenie Edukator.pl
    Fala z wahadeł sprężynowych (html5)
    W symulacji, każda kulka oscyluje tam i z powrotem na osobnej sprężynie (sprężyny nie są widoczne), poruszając się ruchem harmonicznym prostym. Częstotliwość górnej kulki jest największa, a częstotliwość każdej następnej odpowiednio zmniejsza się, w miarę przesuwania w dół ekranu. Można to osiągnąć poprzez zwiększanie masy kul, lub poprzez zmniejszanie stałej sprężystości. Układ składa się z 30 wahadeł o parametrach dobranych tak, by każde kolejne wahadło wykonywało w ciągu 30 sekund o jedno wahnięcie mniej niż to położone wyżej. Co 30 sekund wszystkie wahadła wracają do wyjściowego układu. Andre Duffy na licencji CC BY-SA 4.0. Tłumaczenie Edukator.pl
    Fala stojąca (superpozycja fali padającej z falą odbitą) (html5)
    W symulacji HTML5 uwidocznione są: fala padająca (kolor czerwony), fala odbita (kolor niebieski) i otrzymana przez ich nałożenie fala stojąca (czarna). Pierwszy przycisk umożliwia wybór pomiędzy odbiciem przy nieruchomym końcu i odbiciem przy luźnym końcu. Uruchomienie następuje za pomocą żółtego przycisku (Start); W każdym momencie możemy zastopować symulację i ją wznowić, jak również spowolnić ruch. Za pomocą przycisku "Resetuj", można przywrócić stan początkowy. Możemy wybrać animację ciągłą i skokową, przy czym, w tym drugim przypadku, można również ustawić odstęp czasu między poszczególnymi krokami. Za pomocą przycisków na dole można określić, które fale będą widoczne. Źródło http://www.walter-fendt.de/html5/phen/ © Walter Fendt. Dozwolone użycie w celach niekomercyjnych.
    Dudnienia (html5)
    Wysłanie z dwóch źródeł dźwięku (na przykład dwóch kamertonów) fal o zbliżonych częstotliwościach daje nie oddzielne dźwięki, ale jeden dźwięk, o okresowo zmieniającej się amplitudzie drgań. Zjawisko to nosi nazwę dudnienia i może być wyjaśnione przez superpozycję dwóch fal. Dwa górne wykresy tej aplikacji pokazują, dla dwóch fal o jednakowej amplitudzie, wychylenia (Y1 lub Y2) punktu z położenia równowagi, w funkcji czasu t. Wychylenie y w fali wypadkowej w danym momencie, uzyskuje się przez dodanie poszczególnych wychyleń (y = y1 + y2). Jego zmiany w czasie t obserwujemy na dolnym wykresie. Obserwowana zmiana głośności związana jest z okresową zmiennością amplitudy drgań. Przycisk "Resetuj" przywraca stan początkowy. Za pomocą drugiego przycisku można uruchomić symulację, wstrzymać ją i wznowić. Jeśli wybierzesz opcję "Zwolnione tempo", ruch będzie spowolniony 10-krotnie. Częstotliwość interferujących fal może być zawarta między 100 Hz i 1000 Hz (zatwierdź wybór klawiszem Enter!) Źródło http://www.walter-fendt.de/html5/phen/ © Walter Fendt. Dozwolone użycie w celach niekomercyjnych.
    Interferencja w cienkich warstwach (html5)
    W tej symulacji, można zbadać interferencję światła w cienkich warstwach. Gdy światło biegnące w jednym ośrodku, pada na cienką warstwę materiału, która styka się z innym ośrodkiem, część światła odbija się od przedniej powierzchni błony, a część przechodzi przez błonę, odbijając się od jej tylnej powierzchni i wraca do pierwotnego ośrodka. Fale interferują ze sobą. Interferencja może być konstruktywna, destruktywna lub pośrednia, w zależności od grubości błony. Zauważ, że w symulacji fala padająca jest pokazana na górze. Fala, która odbija się od przedniej powierzchni błony jest przesunięta niżej, a fala odbita od tylnej powierzchni jeszcze niżej, żeby je lepiej uwidocznić. Źródło. Autor: Logan Scheiner. Oryginalna symulacja: Andrew Duffy.Tłumaczenie Edukator.pl
    Teoria Bohra budowy atomu wodoru (html5)
    Aplikacja ilustruje atom wodoru zgodnie z modelem korpuskularnym lub falowym. Można wybrać główną liczbę kwantową n. Prawa część grafiki reprezentuje poziomy energetyczne atomu. Na dole można odczytać promień orbity r i całkowitą energię E. Jeśli spróbujemy zmienić za pomocą myszki promień orbity, to zazwyczaj będzie to prowadziło to do stanu niestacjonarnego. W opcji "fala" widzimy, że zielona linia falista, która symbolizuje falę de Broglie’a nie zostanie zamknięta. Tylko wtedy, gdy obwód jest całkowitą wielokrotnością długości fali (niebieski), uzyskuje się stan stacjonarny. Źródło © Walter Fendt. Dozwolone użycie w celach niekomercyjnych.
    Własności fali na podstawie wykresu 1 (html5)
    Zadanie polega na ustaleniu długości i amplitudy fali w oparciu o wykres wychylenia z położenia równowagi w zależności od odległości od źródła y(x). Losowe generowanie danych. Prawidłowy wynik porównywany jest z odpowiedzią ucznia. Certyfikat o unikalnym numerze potwierdza wykonanie zadania. Autor Frank McCulley (tłumaczenie Edukator.pl). Źródło http://www.thephysicsaviary.com/
    Własności fali na podstawie wykresu 2 (html5)
    Zadanie polega na ustaleniu okresu, częstotliwości i amplitudy fali w oparciu o wykres wychylenia z położenia równowagi w zależności od czasu y(t). Losowe generowanie danych. Prawidłowy wynik porównywany jest z odpowiedzią ucznia. Certyfikat o unikalnym numerze potwierdza wykonanie zadania. Autor Frank McCulley (tłumaczenie Edukator.pl). Źródło http://www.thephysicsaviary.com/
    Własności fali z wykresu 3 (html5)
    Zadanie polega na ustaleniu prędkości fali w oparciu o wykresy wychylenia z położenia równowagi w funkcji czasu y(t) i w funkcji odległości od źródła y(x). Losowe generowanie danych. Prawidłowy wynik porównywany jest z odpowiedzią ucznia. Certyfikat o unikalnym numerze potwierdza wykonanie zadania. Autor Frank McCulley (tłumaczenie Edukator.pl). Źródło http://www.thephysicsaviary.com/
    Częstotliwość fal stojących (struna) (html5)
    Ustalanie częstotliwości potrzebnej do wytworzenia fali stojącej, w strunie o określonej długości, masie i naciągu. Losowe generowanie danych. Prawidłowy wynik porównywany jest z odpowiedzią ucznia. Certyfikat o unikalnym numerze potwierdza wykonanie zadania. Autor Frank McCulley (tłumaczenie Edukator.pl). Źródło http://www.thephysicsaviary.com/