Szukaj
flash
uwzględnij zasoby typu flash
    • Rodzaje:
    • Wszystkie
    • Baza wiedzy
    • Materiały
    • Aplikacje
    • Przedmioty:
    • Język polski
    • Matematyka
    • Geografia
    • Chemia
    • Historia
    • Fizyka
    • Biologia
    • Filozofia
     
    Aplikacje
    Doświadczenie Younga (html5)
    W 1801 T. Young udowodnił falową naturę światła. Punktowe źródło wysyła światło, które przechodzi przez dwie szczeliny. Jeśli odległość między szczelinami jest mała, a fale są spójne, to na ekranie powstaje obraz interferencyjny.
    Filtr polaryzacyjny (html5)
    Symulacja działania filtra polaryzacyjnego
    Efekt fotoelektryczny (html5)
    Wirtualne doświadczenie - badanie efektu fotoelektrycznego
    Różnica faz w fali poprzecznej
    W tym modelu fali poprzecznej symulacja pokazuje przesunięcie fazowe, zwykle wiązane z ruchem falowym, w kategoriach różnic położeń kątowych dwóch punktów poruszających się ruchem jednostajnym po okręgu. © Lee Tat Leong; Wee Loo Kang Udostępniono na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike
    Efekt ruchomej migawki
    Symulacja efektu ruchomej migawki (rolling shutter) na przykładzie fali. Andre Duffy na licencji CC BY-SA 4.0. Źródło http://physics.bu.edu/~duffy/HTML5
    Ruch fali i oscylacje punktu (html5)
    Interaktywny aplet html5 pokazujący związek między ruchem fali i drganiami punktu. Autor Andre Duffy na licencji CC BY-SA 4.0
    Interferencja i dyfrakcja na jednej i dwóch szczelinach (html5)
    Interaktywna symulacja html5 doświadczenia Younga. Interferencja fal, które ulegają dyfrakcji na jednej i dwóch szczelinach. Andre Duffy na licencji CC BY-SA 4.0. Tłumaczenie Edukator.pl
    Interferencja konstruktywna i destruktywna (html5)
    Animacja html5 pokazująca efekt spotkania dwóch impulsów falowych, biegnących z przeciwnych kierunków. Andre Duffy na licencji CC BY-SA 4.0. Tłumaczenie Edukator.pl
    Dudnienia (html5)
    Interaktywna symulacja html5 pokazująca interferencję dwóch fal o zbliżonych częstotliwościach. Andre Duffy na licencji CC BY-SA 4.0. Tłumaczenie Edukator.pl
    Bieg promieni w zwierciadle wklęsłym, wypukłym i płaskim (html5)
    Interaktywna symulacja html5 pokazująca obrazy powstające w zwierciadłach. Andre Duffy na licencji CC BY-SA 4.0. Tłumaczenie Edukator.pl
    Fala podłużna (html5)
    Symulacja html5 drgań cząsteczek podczas rozchodzenia się fali dźwiękowej Andre Duffy na licencji CC BY-SA 4.0. Tłumaczenie Edukator.pl
    Fale stojące w rurze (html5)
    Interaktywna symulacja html5 pokazująca powstawanie podłużnych fal stojących w rurze. Andre Duffy na licencji CC BY-SA 4.0. Tłumaczenie Edukator.pl
    Bieg promieni w soczewce skupiającej i rozpraszającej (html5)
    Interaktywna symulacja html5 pokazująca obrazy powstające w soczewkach. Andre Duffy na licencji CC BY-SA 4.0. Tłumaczenie Edukator.pl
    Interferencja impulsów (html5)
    Interaktywna symulacja html5 pokazująca superpozycję dwóch impulsów falowych, o różnych kształtach, biegnących z przeciwnych kierunków. Andre Duffy na licencji CC BY-SA 4.0. Tłumaczenie Edukator.pl
    Fala poprzeczna (html5)
    Interaktywna symulacja html5 fali poprzecznej rozchodzącej się w linie. Regulowane : częstotliwość, amplituda, naprężenie liny, masa jednostkowej długości liny. Andre Duffy na licencji CC BY-SA 4.0. Tłumaczenie Edukator.pl
    Fale na linie (html5)
    Symulacja html5 pokazująca fale biegnące i fale stojące na linie. Andre Duffy na licencji CC BY-SA 4.0. Tłumaczenie Edukator.pl
    Odbicie (html5)
    Symulacja html5 odbicia fali biegnącej na sznurze. Andre Duffy na licencji CC BY-SA 4.0. Tłumaczenie Edukator.pl
    Wyznaczanie prędkości dźwięku (html5)
    Interaktywna symulacja html5 pokazująca ideę wyznaczania prędkości dźwięku w powietrzu metodą rezonansu akustycznego. Andre Duffy na licencji CC BY-SA 4.0. Tłumaczenie Edukator.pl
    Interferencja dwóch fal (html5)
    Symulacja pokazuje interferencję dwóch fal kolistych lub kulistych (fale na wodzie lub dżwięki). Fale te rozchodzą się z dwóch źródeł, drgających w zgodnych fazach. W przypadku interferencji dwóch fal wychylenie każdego punktu ośrodka jest sumą wychyleń, powodowanych przez każdą z nich. Możesz obserwować następujące szczególne przypadki interferencji: W punktach, których różnica odległości Δs od źródeł jest całkowitą wielokrotnością długości fali λ, fale spotykają się w tych samych fazach. Oznacza to, że maksima (czarne okręgi), a także minima (szare okręgi) przybywają tam równocześnie, a więc w tych punktach amplituda drgań jest maksymalna (następuje maksymalne wzmocnienie). Punkty te leżą na krzywych oznaczonych kolorem czerwonym. W punktach, których różnica odległości Δs od źródeł jest nieparzystą wielokrotnością połowy długości fali λ, fale spotykają się fazami przeciwnymi. Oznacza to, że do tych punktów zawsze docierają równocześnie maksimum (grzbiet) z jednego źródła i minimum (dolina) z drugiego. Fale ulegają tam maksymalnemu osłabieniu - amplituda jest minimalna. Punkty te leżą na krzywych oznaczonych kolorem niebieskim. Przycisk "Pauza / Wznów" służy do zatrzymywania i wznawiania symulacji. Gdy wybierzesz opcję "Zwolnij", animacja będzie przebiegać pięć razy wolniej. Możesz zmieniać wzajemną odległość źródeł i długość fali - nie zapomnij zaakceptować zmian klawiszem "Enter". U dołu okna programu możesz odczytać różnicę odległości od obu źródeł Δs dla punktu oznaczonego kolorem fioletowym. Możesz przesuwać ten punkt za pomocą myszki. Źródło http://www.walter-fendt.de/html5/phen/ © Walter Fendt. Dozwolone użycie w celach niekomercyjnych.
    Fala wzbudzona na obustronnie zamocowanej strunie (html5)
    To ćwiczenie ma na celu pomóc uczniom odkryć związek między gęstością liniową struny i jej naciągiem, a prędkością rozchodzenia się fali wzdłuż struny. Możemy wybrać sześć identycznych strun lub sześć strun o różnej gęstości liniowej. Naciąg może być ustalany indywidualnie dla każdej struny lub we wszystkich tak samo. Autor Frank McCulley (tłumaczenie Edukator.pl). A tu jego strona http://www.thephysicsaviary.com/
    Fala z wahadeł sprężynowych (html5)
    W symulacji, każda kulka oscyluje tam i z powrotem na osobnej sprężynie (sprężyny nie są widoczne), poruszając się ruchem harmonicznym prostym. Częstotliwość górnej kulki jest największa, a częstotliwość każdej następnej odpowiednio zmniejsza się, w miarę przesuwania w dół ekranu. Można to osiągnąć poprzez zwiększanie masy kul, lub poprzez zmniejszanie stałej sprężystości. Układ składa się z 30 wahadeł o parametrach dobranych tak, by każde kolejne wahadło wykonywało w ciągu 30 sekund o jedno wahnięcie mniej niż to położone wyżej. Co 30 sekund wszystkie wahadła wracają do wyjściowego układu. Andre Duffy na licencji CC BY-SA 4.0. Tłumaczenie Edukator.pl
    Fala z wahadeł sprężynowych (html5)
    W symulacji, każda kulka oscyluje tam i z powrotem na osobnej sprężynie (sprężyny nie są widoczne), poruszając się ruchem harmonicznym prostym. Częstotliwość górnej kulki jest największa, a częstotliwość każdej następnej odpowiednio zmniejsza się, w miarę przesuwania w dół ekranu. Można to osiągnąć poprzez zwiększanie masy kul, lub poprzez zmniejszanie stałej sprężystości. Układ składa się z 30 wahadeł o parametrach dobranych tak, by każde kolejne wahadło wykonywało w ciągu 30 sekund o jedno wahnięcie mniej niż to położone wyżej. Co 30 sekund wszystkie wahadła wracają do wyjściowego układu. Andre Duffy na licencji CC BY-SA 4.0. Tłumaczenie Edukator.pl
    Fala stojąca (superpozycja fali padającej z falą odbitą) (html5)
    W symulacji HTML5 uwidocznione są: fala padająca (kolor czerwony), fala odbita (kolor niebieski) i otrzymana przez ich nałożenie fala stojąca (czarna). Pierwszy przycisk umożliwia wybór pomiędzy odbiciem przy nieruchomym końcu i odbiciem przy luźnym końcu. Uruchomienie następuje za pomocą żółtego przycisku (Start); W każdym momencie możemy zastopować symulację i ją wznowić, jak również spowolnić ruch. Za pomocą przycisku "Resetuj", można przywrócić stan początkowy. Możemy wybrać animację ciągłą i skokową, przy czym, w tym drugim przypadku, można również ustawić odstęp czasu między poszczególnymi krokami. Za pomocą przycisków na dole można określić, które fale będą widoczne. Źródło http://www.walter-fendt.de/html5/phen/ © Walter Fendt. Dozwolone użycie w celach niekomercyjnych.
    Dudnienia (html5)
    Wysłanie z dwóch źródeł dźwięku (na przykład dwóch kamertonów) fal o zbliżonych częstotliwościach daje nie oddzielne dźwięki, ale jeden dźwięk, o okresowo zmieniającej się amplitudzie drgań. Zjawisko to nosi nazwę dudnienia i może być wyjaśnione przez superpozycję dwóch fal. Dwa górne wykresy tej aplikacji pokazują, dla dwóch fal o jednakowej amplitudzie, wychylenia (Y1 lub Y2) punktu z położenia równowagi, w funkcji czasu t. Wychylenie y w fali wypadkowej w danym momencie, uzyskuje się przez dodanie poszczególnych wychyleń (y = y1 + y2). Jego zmiany w czasie t obserwujemy na dolnym wykresie. Obserwowana zmiana głośności związana jest z okresową zmiennością amplitudy drgań. Przycisk "Resetuj" przywraca stan początkowy. Za pomocą drugiego przycisku można uruchomić symulację, wstrzymać ją i wznowić. Jeśli wybierzesz opcję "Zwolnione tempo", ruch będzie spowolniony 10-krotnie. Częstotliwość interferujących fal może być zawarta między 100 Hz i 1000 Hz (zatwierdź wybór klawiszem Enter!) Źródło http://www.walter-fendt.de/html5/phen/ © Walter Fendt. Dozwolone użycie w celach niekomercyjnych.
    Interferencja w cienkich warstwach (html5)
    W tej symulacji, można zbadać interferencję światła w cienkich warstwach. Gdy światło biegnące w jednym ośrodku, pada na cienką warstwę materiału, która styka się z innym ośrodkiem, część światła odbija się od przedniej powierzchni błony, a część przechodzi przez błonę, odbijając się od jej tylnej powierzchni i wraca do pierwotnego ośrodka. Fale interferują ze sobą. Interferencja może być konstruktywna, destruktywna lub pośrednia, w zależności od grubości błony. Zauważ, że w symulacji fala padająca jest pokazana na górze. Fala, która odbija się od przedniej powierzchni błony jest przesunięta niżej, a fala odbita od tylnej powierzchni jeszcze niżej, żeby je lepiej uwidocznić. Źródło. Autor: Logan Scheiner. Oryginalna symulacja: Andrew Duffy.Tłumaczenie Edukator.pl
    Teoria Bohra budowy atomu wodoru (html5)
    Aplikacja ilustruje atom wodoru zgodnie z modelem korpuskularnym lub falowym. Można wybrać główną liczbę kwantową n. Prawa część grafiki reprezentuje poziomy energetyczne atomu. Na dole można odczytać promień orbity r i całkowitą energię E. Jeśli spróbujemy zmienić za pomocą myszki promień orbity, to zazwyczaj będzie to prowadziło to do stanu niestacjonarnego. W opcji "fala" widzimy, że zielona linia falista, która symbolizuje falę de Broglie’a nie zostanie zamknięta. Tylko wtedy, gdy obwód jest całkowitą wielokrotnością długości fali (niebieski), uzyskuje się stan stacjonarny. Źródło © Walter Fendt. Dozwolone użycie w celach niekomercyjnych.
    Własności fali na podstawie wykresu 1 (html5)
    Zadanie polega na ustaleniu długości i amplitudy fali w oparciu o wykres wychylenia z położenia równowagi w zależności od odległości od źródła y(x). Losowe generowanie danych. Prawidłowy wynik porównywany jest z odpowiedzią ucznia. Certyfikat o unikalnym numerze potwierdza wykonanie zadania. Autor Frank McCulley (tłumaczenie Edukator.pl). Źródło http://www.thephysicsaviary.com/
    Własności fali na podstawie wykresu 2 (html5)
    Zadanie polega na ustaleniu okresu, częstotliwości i amplitudy fali w oparciu o wykres wychylenia z położenia równowagi w zależności od czasu y(t). Losowe generowanie danych. Prawidłowy wynik porównywany jest z odpowiedzią ucznia. Certyfikat o unikalnym numerze potwierdza wykonanie zadania. Autor Frank McCulley (tłumaczenie Edukator.pl). Źródło http://www.thephysicsaviary.com/
    Własności fali z wykresu 3 (html5)
    Zadanie polega na ustaleniu prędkości fali w oparciu o wykresy wychylenia z położenia równowagi w funkcji czasu y(t) i w funkcji odległości od źródła y(x). Losowe generowanie danych. Prawidłowy wynik porównywany jest z odpowiedzią ucznia. Certyfikat o unikalnym numerze potwierdza wykonanie zadania. Autor Frank McCulley (tłumaczenie Edukator.pl). Źródło http://www.thephysicsaviary.com/
    Częstotliwość fal stojących (struna) (html5)
    Ustalanie częstotliwości potrzebnej do wytworzenia fali stojącej, w strunie o określonej długości, masie i naciągu. Losowe generowanie danych. Prawidłowy wynik porównywany jest z odpowiedzią ucznia. Certyfikat o unikalnym numerze potwierdza wykonanie zadania. Autor Frank McCulley (tłumaczenie Edukator.pl). Źródło http://www.thephysicsaviary.com/