Proszę czekać, trwa ładowanie prezentacji Trwa wczytywanie
Proszę czekać, trwa generowanie podglądu Trwa wczytywanie

HANDEL

ELEKTRONICZNY

Prezentacja została przygotowana w ramach

Ogólnopolskiej Inicjatywy Edukacyjnej KURSOR

Zalecamy oglądanie prezentacji w trybie pełnoekranowym.

E-commerce – co to takiego?


W potocznym rozumieniu terminem e-commerce (czyli inaczej e-handel lub handel elektroniczny) określa się transakcję handlową zawartą za pośrednictwem środków i urządzeń elektronicznych (telefonu, Internetu, telewizji). Najpopularniejszą metodą e-handlu jest ten odbywający się za pośrednictwem Internetu, zaś najbardziej rozpowszechnioną formą handlu internetowego są sklepy internetowe.

E-commerce – co to takiego?


Główny Urząd Statystyczny pojęcie e-handlu zawęża wyłącznie do transakcji zawieranych za pośrednictwem sieci komputerowych. Chodzi tutaj o sytuacje, w których towary i usługi są zamawiane elektronicznie, zaś płatność i dostawa zamówionego towaru lub usługi mogą być dokonane w dowolnej formie (także poza siecią).  Warto tutaj zaznaczyć, że z tej definicji handlu elektronicznego wyłączone są zamówienia składane telefonicznie, za pośrednictwem faksu lub za pomocą ręcznie napisanych e-maili.

E-handel na przestrzeni lat

Chociaż za moment wejścia terminu e-commerce do powszechnego użycia traktuje się rok 1997, zaś za jego twórcę i propagatora – koncern IBM, to samo „zjawisko” było już znane znacznie wcześniej.

Za „ojca” zakupów on-line uznaje się angielskiego wynalazcę i przedsiębiorcę, Michaela Aldricha. W 1979 r. Aldrich skonstruował system będący połączeniem telewizji z komputerem przetwarzającym transakcje w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem linii telefonicznej. W roku 1980 upowszechnił systemy umożliwiające zawieranie transakcji on-line dedykowane do zastosowań biznesowych. Wtedy też skonstruował tzw. teleputer, czyli swoiste połączenie telewizora z komputerem, który dzięki modemowi posiadał możliwość łączenia się z innymi komputerami za pośrednictwem sieci telefonicznej lub dzierżawionej.

fot. PippaJane (wikimedia)

E-handel na przestrzeni lat

Chociaż teleputer został zaprojektowany do użytku domowego, jednak do produkcji trafił ostatecznie model pozbawiony tunera telewizyjnego, przeznaczony dla odbiorcy biznesowego.

Rozwiązania i koncepcje Aldricha w latach 80’ były szeroko stosowane przez duże koncerny, w szczególności motoryzacyjne.

Michael Aldrich z teleputerem

fot. aldricharchive.com

E-handel na przestrzeni lat

Stopniowy rozwój e-handlu odbywał się wraz dokonującym się postępem technologicznym, ale prawdziwy przełom nastąpił w momencie upowszechnienia się Internetu. Wtedy też na masową skalę zaczęły powstawać sklepy internetowe, rozmaite serwisy aukcyjne oraz platformy umożliwiające zawieranie transakcji pomiędzy prywatnymi osobami.

Pierwszy polski sklep internetowy powstał w 1997 r., zaś dwa lata później rozpoczął działalność – funkcjonujący do dzisiaj – pierwszy polski serwis aukcyjny.

Formy handlu elektronicznego

Można wyróżnić trzy klasyfikacje e-handlu: ze względu na jego formę, przedmiot oraz podmioty.

Formy handlu elektronicznego

Ze względu na formę wyróżnić możemy następujące rodzaje e-handlu:

Bezpośredni, w którym cała transakcja na wszystkich swoich etapach (złożenie zamówienia, płatność, dostawa towaru) odbywa się wyłącznie przez sieć.

Formy handlu elektronicznego

Ze względu na formę wyróżnić możemy następujące rodzaje e-handlu:

Bezpośredni, w którym cała transakcja na wszystkich swoich etapach (złożenie zamówienia, płatność, dostawa towaru) odbywa się wyłącznie przez sieć.

Pośredni, w którym proces składania zamówienia i realizacji płatności odbywa się za pośrednictwem sieci, zaś dostawa zamówionej usługi lub towaru odbywa się w „tradycyjny” sposób.

Formy handlu elektronicznego

Ze względu na formę wyróżnić możemy następujące rodzaje e-handlu:

Bezpośredni, w którym cała transakcja na wszystkich swoich etapach (złożenie zamówienia, płatność, dostawa towaru) odbywa się wyłącznie przez sieć.

Pośredni, w którym proces składania zamówienia i realizacji płatności odbywa się za pośrednictwem sieci, zaś dostawa zamówionej usługi lub towaru odbywa się w „tradycyjny” sposób.

Hybrydowy, w którym – ze względu np. na niedostatki związane z rozwojem usług telekomunikacyjnych lub sieci – możliwe jest doraźne zastosowanie różnych form zastępczych.

Formy handlu elektronicznego

Ze względu na przedmiot mówimy o e-handlu oferującym:


- dobra fizyczne;
- dobra cyfrowe;
- usługi.

Formy handlu elektronicznego

Ze względu na podmioty biorące udział w handlu elektronicznym wyróżniamy:

B2B (ang. business to business) – handel pomiędzy przedsiębiorstwami;

Formy handlu elektronicznego

Ze względu na podmioty biorące udział w handlu elektronicznym wyróżniamy:

B2B (ang. business to business) – handel pomiędzy przedsiębiorstwami;

B2C (ang. business to consumer) – handel pomiędzy przedsiębiorstwem a konsumentem;

Formy handlu elektronicznego

Ze względu na podmioty biorące udział w handlu elektronicznym wyróżniamy:

B2B (ang. business to business) – handel pomiędzy przedsiębiorstwami;

B2C (ang. business to consumer) – handel pomiędzy przedsiębiorstwem a konsumentem;

C2C (and. consumer to consumer) – handel pomiędzy konsumentami;

Formy handlu elektronicznego

Ze względu na podmioty biorące udział w handlu elektronicznym wyróżniamy:

B2B (ang. business to business) – handel pomiędzy przedsiębiorstwami;

B2C (ang. business to consumer) – handel pomiędzy przedsiębiorstwem a konsumentem;

C2C (and. consumer to consumer) – handel pomiędzy konsumentami;

C2B (ang. consumer to business) – handel pomiędzy konsumentem a przedsiębiorstwem.

Sklepy internetowe

Najbardziej rozpowszechnioną formą handlu elektronicznego są sklepu internetowe. Sklep taki jest niczym innym jak serwisem internetowym umożliwiającym zakup i sprzedaż produktów za pośrednictwem sieci. Transakcja w sklepie internetowym najczęściej dokonuje się pomiędzy podmiotem gospodarczym (firmą, przedsiębiorstwem) a konsumentem, należy zatem do relacji B2C.

Sklepy internetowe

Typowe dla praktycznie każdego takiego sklepu „elementy składowe”, do których dostęp mają klienci, to:

Strona z ofertą zawierająca odpowiednio skategoryzowane opisy oferowanych przez sklep towarów i usług.

Sklepy internetowe

Typowe dla praktycznie każdego takiego sklepu „elementy składowe”, do których dostęp mają klienci, to:

Strona z ofertą zawierająca odpowiednio skategoryzowane opisy oferowanych przez sklep towarów i usług.

Koszyk czyli element oprogramowania będący odpowiednikiem „tradycyjnego” koszyka na zakupy. Jest to rodzaj formularza, za pomocą którego klient gromadzi towary, które chce zakupić.

Sklepy internetowe

Typowe dla praktycznie każdego takiego sklepu „elementy składowe”, do których dostęp mają klienci, to:

Strona z ofertą zawierająca odpowiednio skategoryzowane opisy oferowanych przez sklep towarów i usług.

Koszyk czyli element oprogramowania będący odpowiednikiem „tradycyjnego” koszyka na zakupy. Jest to rodzaj formularza, za pomocą którego klient gromadzi towary, które chce zakupić.

Formularz, w którym podawane są dane umożliwiający sfinalizowanie transakcji.

Sklepy internetowe

Oprócz tego każdy sklep posiada również niedostępny dla kupujących panel administracyjny służący do zarządzania sklepem i obsługi transakcji.

W zasadzie każdy sklep internetowy daje możliwość założenia własnego konta, które usprawnia proces składania zamówienia, pozwala na śledzenie „historii” zamówień, a niekiedy wiąże się z udziałem w programach lojalnościowych i specjalnych promocjach.

Zakup w sklepie internetowym odbywa się w kilku etapach:

Wyszukanie interesujących klienta towarów i dodanie ich do koszyka lub wymienienie ich w formularzu zamówienia.

Zakup w sklepie internetowym odbywa się w kilku etapach:

Wyszukanie interesujących klienta towarów i dodanie ich do koszyka lub wymienienie ich w formularzu zamówienia.

Podanie danych potrzebnych do sfinalizowania transakcji (dane osobowe, adres dostawy).

Zakup w sklepie internetowym odbywa się w kilku etapach:

Wyszukanie interesujących klienta towarów i dodanie ich do koszyka lub wymienienie ich w formularzu zamówienia.

Podanie danych potrzebnych do sfinalizowania transakcji (dane osobowe, adres dostawy).

Zapłata za zamówione towary bądź usługi.

Zakup w sklepie internetowym odbywa się w kilku etapach:

Wyszukanie interesujących klienta towarów i dodanie ich do koszyka lub wymienienie ich w formularzu zamówienia.

Podanie danych potrzebnych do sfinalizowania transakcji (dane osobowe, adres dostawy).

Zapłata za zamówione towary bądź usługi.

W niektórych sklepach wymagane jest również potwierdzenie (np. drogą mailową lub za pomocą SMSa) złożenia zamówienia.

Jak kupować?

Decydując się na zakupy za pośrednictwem sklepu internetowego warto zwrócić uwagę na szereg elementów składających się na jego wiarygodność.


Sklep powinien być prowadzony przez legalnie działającą firmę. Na stronie sklepu powinny być zamieszczone wszelkie dane umożliwiające jej identyfikację (pełna nazwa, adres, NIP, numer Regon). Zamieszczanie tych informacji jest wymagane przez ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Jak kupować?

Dokonując zakupu za pośrednictwem sklepu internetowego (lub jakiegokolwiek innego serwisu, np. serwisu aukcyjnego lub platformy do sprzedaży bezpośredniej) należy bezwzględnie zapoznać się z jego regulaminem. Warto tutaj zwrócić uwagę, czy sklep posiada tzw. politykę prywatności (lub będące jej odpowiednikiem zapisy w regulaminie) która określa w jaki sposób będą traktowane przekazane przez nas dane osobowe.

Jak kupować?

Szalenie istotnym krokiem weryfikacji wiarygodności sklepu jest sprawdzenie zasad regulujących dokonywanie reklamacji oraz zwrot pieniędzy. Warto pamiętać, że ustawodawca przewidział 14-dniowy okres zwrotu towaru bez podania przyczyny, ale tylko w przypadku kiedy towar nie był używany, posiada oryginalne opakowanie i nie był wykonany na zamówienie.

Dosyć istotnym, a często przez klientów bagatelizowanym, elementem składającym się na wiarygodność sklepu jest prowadzenie witryny pod własną domeną. W Polsce najpowszechniejsza jest domena .PL. Należy bardzo ostrożnie podchodzić do sklepów działających pod „egzotycznymi” domenami, a najlepiej w ogóle nie korzystać z ich usług.

Jak kupować?

Ze wszech miar zasadne jest zapoznanie się z opiniami dotyczącymi sklepu internetowego, które można znaleźć na dedykowanych do tego forach lub w specjalnych serwisach (np. Opineo). Prowadzenie legalnej działalności nie oznacza bowiem automatycznie wysokiej jakości oferowanych usług i produktów, terminowości czy szeroko rozumianej rzetelności w obsłudze klienta. Warto przy tym zaznaczyć, że dostępne w Internecie opinie mogą być elementem tzw. marketingu szeptanego i może się zdarzyć, że ich wiarygodność będzie wątpliwa. Dlatego warto także sięgnąć (oczywiście o ile jest to możliwe) do publikowanych w prasie komputerowej porównań, statystyk czy badań.

Jak kupować?

Podobne środki ostrożności należy przedsięwziąć, gdy zamierzamy dokonać zakupu za pośrednictwem serwisu aukcyjnego (np. Allegro czy eBay) lub platformy do sprzedaży bezpośredniej (np. OLX). Należy tutaj przede wszystkim pamiętać, że umowa, którą zawieramy dokonując transakcji, zawierana jest pomiędzy nami a konkretnym sprzedającym (nie zaś z podmiotem będącym właścicielem serwisu). Pewną pomocą w podjęciu decyzji, na którego sprzedawcę się zdecydować, może być opinia, jaką cieszy się on na danej platformie oraz to jakie oferuje warunki sprzedaży (np. możliwość zwrotu towaru, czas dostawy). Warte odnotowania jest tutaj to, że niektóre serwisy (np. Allegro) oferują własne programy ochrony kupujących, co oznacza, że można liczyć na ich wsparcie w przypadku jakichkolwiek komplikacji ze sfinalizowaniem transakcji.

Jak kupować?

Dokonując zakupów za pośrednictwem Internetu należy szczególną uwagę zwrócić na bezpieczeństwo płatności za zakupiony towar lub usługę. Jego zapewnienie nie leży już bezpośrednio w gestii sklepu internetowego, ale podmiotu zajmującego się obsługą płatności (banku internetowego lub specjalnej dedykowanej temu platformy, takiej jak np. PayPal). Absolutnie podstawowym standardem, który musi spełnić serwis za pośrednictwem którego będziemy dokonywać płatności jest zastosowanie połączenia szyfrowanego.

Jak kupować?

Z punktu widzenia kupującego jednym z najistotniejszych kryteriów decydujących o kupnie jest cena. Sklepy internetowe nie różnią się pod tym względem od tradycyjnych i również starają się „skusić” klienta rozmaitymi promocjami, obniżkami i wyprzedażami. I podobnie jak w stacjonarnym sklepie, tak i tutaj należy zachować zdrowy rozsądek i swego rodzaju czujność, bo być może „promocja”, z której chcemy skorzystać jest jedynie niezbyt czystym chwytem marketingowym, a okazyjna pozornie cena wcale takową nie jest.

Jak kupować?

Bardzo pomocne w zweryfikowaniu ceny interesującego nas produktu może być skorzystanie z tzw. porównywarki cen (np. Ceneo, Skąpiec, Nokaut). Porównywarki są serwisami pozwalającymi na porównanie cen tego samego produktu u różnych sprzedawców. Większość porównywarek sprawdza ceny produktów w sklepach internetowych, ale istnieją również takie, które przeszukują także serwisy aukcyjne, a nawet platformy do sprzedaży bezpośredniej (np. Notanio). Znalezienie przedmiotu w najniższej cenie nie oznacza jeszcze, iż jest to rzeczywiście najkorzystniejsza oferta. Należy pamiętać, że na ostateczną kwotę, jaką przyjdzie nam zapłacić, składa się cena produktu oraz koszt wysyłki. Może się zdarzyć, iż atrakcyjną cenę towaru sprzedający będzie chciał sobie „zrekompensować” zawyżonym kosztem wysyłki i koniec końców zmuszeni będziemy zapłacić więcej niż u konkurencji.

Zalety zakupów w sieci:

- możliwość porównania wielu konkurencyjnych ofert;

- brak ograniczeń czasowych podczas zapoznawania się z ofertą;

- oszczędność czasu;

- szybki i łatwy dostęp do informacji;

- duża konkurencyjność cen;

- dostęp do oferty sklepów na całym świecie i tym samym do zdecydowanie szerszego asortymentu towarów;

- możliwość wyszukiwania towarów według dowolnego kryterium (np. ceny, producenta, parametrów technicznych, rodzaju etc.);

- na ogół bardziej szczegółowe opisy towarów oraz możliwość zapoznania się z informacjami o nich na stronie producenta;

- stała kontrola wysokości planowanego wydatku (koszyk).

Wady i zagrożenia zakupów w sieci:

- brak możliwości „dotknięcia” towaru przed zakupem: dokonania oględzin i wypróbowania;

- zapewnienie bezpieczeństwa płatności za pośrednictwem Internetu;

- brak „fizycznego” kontaktu ze sprzedawcą i związana z tym obawa co do jego rzetelności;

- ryzyko padnięcia ofiarą oszustwa (phishing).

Jak sprzedawać?

W przypadku firmy lub przedsiębiorstwa najprostszym sposobem na dotarcie do potencjalnych klientów jest oczywiście prowadzenie własnego sklepu internetowego. Natomiast najbardziej dostępną, najłatwiejszą i najbezpieczniejszą formą sprzedaży dla osoby prywatnej jest skorzystanie z platformy aukcyjnej (np. Allegro czy Ebay).

Chcąc cokolwiek sprzedać za pośrednictwem Internetu powinniśmy – podobnie jak w przypadku zakupów – zapoznać się z regulaminem serwisu, z którego chcemy skorzystać. Oprócz szeregu zasad obowiązujących na danej platformie znajdziemy w nim częstokroć odnośniki do poradników, które pomogą nam skonstruować naszą ofertę w sposób atrakcyjny dla potencjalnych kupujących.

Jak sprzedawać?

Należy pamiętać, że zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami działalność gospodarczą powinien zarejestrować każdy uczestnik aukcji, który zarabia na nich w sposób zorganizowany (zakup rzeczy w celu dalszej odsprzedaży, stałe kontakty handlowe) i ciągły (powtarzalny).

Nieco innym rygorom podlega sprzedaż za pośrednictwem platform dedykowanych sprzedaży bezpośredniej (np. OLX). Serwisy tego typu są swego rodzaju „słupami ogłoszeniowymi”, których zadaniem jest „skojarzenie” sprzedawcy z kupującym. Finalizacja transakcji zainicjowanej dzięki tego typu witrynie powinna być dokonana bezpośrednio, twarzą w twarz, zaś wszelkie próby przeprowadzenia jej na odległość (zapłata przelewem i wysyłka towaru pocztą) podejmowane są na własne ryzyko, niekiedy nawet wbrew regulaminowi . W praktyce oznacza to, że w przypadku jakichkolwiek komplikacji nie można liczyć na wsparcie ze strony podmiotu prowadzącego platformę.

Zalety sprzedaży w sieci:

- łatwość w dotarciu do kupujących;


- natychmiastowy i bezpośredni dostęp do bardzo dużego rynku;


- stosunkowa łatwość konkurowania z tradycyjnymi formami handlu dzięki możliwościom, jakie daje Internet;


- w przypadku producentów: zredukowanie kosztów potrzebnych na dotarcie do klienta (pośrednicy, utrzymywanie stacjonarnych punktów sprzedaży etc.);


- wzrost poziomu sprzedaży;


- brak zezwoleń potrzebnych na otwarcie sklepu internetowego;


- handel on-line może dostarczyć sprzedającemu więcej informacji o kliencie (jego potrzebach, upodobaniach, zainteresowaniach) niż tradycyjne formy handlu.

Wady i zagrożenia sprzedaży w sieci:

- ograniczony wachlarz form płatności;


- przerzucenie kosztu dostawy na klienta mogące zniechęcać go do zakupu;


- brak własnego systemu spedycyjnego i konieczność polegania w tym zakresie na zewnętrznych usługodawcach.

Płatności w e-handlu

Dokonywanie zakupów przez Internet wiąże się oczywiście z koniecznością uiszczenia zapłaty za towar. Formę płatności określa sprzedający i jest ona jednym z elementów umowy pomiędzy nim a klientem.

Zdecydowanie najpopularniejszym i najwygodniejszym sposobem płacenia za zakupy w Internecie jest przelew za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Wiąże się to oczywiście z koniecznością posiadania konta umożliwiającego dokonywanie tego typu operacji. Skuteczność i bezpieczeństwo takiej transakcji gwarantowane jest przez bank. Częstokroć płatność taka realizowana jest w ramach systemów szybkich płatności on-line takich jak Dotpay, PayU czy Przelewy24. Po wybraniu takiego sposobu płatności zostajemy przeniesieni na stronę naszego banku, gdzie na ogół czeka już bezbłędnie wypełnione zlecenie przelewu. Po jego zatwierdzeniu płatność realizowana jest zazwyczaj w ciągu maksymalnie kilku minut.

Płatności w e-handlu

Niektóre sklepy internetowe lub platformy aukcyjne oferują dokonywanie płatności za pomocą PayPal. Jest to system umożliwiający wysyłanie oraz odbieranie płatności przez Internet użytkownikom posiadającym adres e-mail. Działa na zasadzie tzw. cyfrowego portfela. Płatności dokonywane są za pomocą karty kredytowej lub salda konta w systemie PayPal zasilanego przelewami bankowymi.

W przypadku sprzedawców oferujących możliwość osobistego odbioru towaru częstokroć możliwe są również sposoby płatności właściwe dla stacjonarnym punktów handlowych: gotówką lub kartą.

Wybrane aspekty prawne e-handlu

Najważniejsze akty prawne zawierające regulacje dotyczące handlu elektronicznego w Polsce to:

- Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U.2014.827)
- Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U.2013.1422 j.t.)

Ponadto odpowiednio zastosowanie mają następujące przepisy:

- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny
- Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym
- Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
- Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
- Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych
- Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej

Wybrane aspekty prawne e-handlu

Przepisy te regulują m.in. kwestie dotyczące opodatkowania sprzedaży przez Internet oraz definiują kto i czym może handlować.

Warto tutaj odnotować, że zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego dziecko, które nie ukończyło 13 lat nie ma zdolności do czynności prawnych. Oznacza to m.in. że nie może ono zawierać umów kupna, ponieważ są one nieważne. Dziecko w tym wieku ma oczywiście możliwość robienia zakupów, pod warunkiem wszelako, że są to bieżące, drobne sprawy dotyczące życia codziennego (czyli np. bułka, lody, zeszyt etc.).

Wybrane aspekty prawne e-handlu

Małoletni pomiędzy 13 a 18 rokiem życia mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Mogą bez wiedzy i zgody opiekunów zawierać umowy dotyczące drobnych spraw życia codziennego, zaś w przypadku droższych zakupów (np. sprzętu elektronicznego, roweru etc.) transakcja powinna być potwierdzona przez opiekunów.

Przepisy te mają oczywiście przełożenie na handel w Internecie, zaś szczegółowe zasady obowiązujące nieletnich w poszczególnych serwisach określone są w ich regulaminach.

UWAGA! W przypadku podania nieprawdziwego wieku przez dziecko podczas rejestracji i dokonania zakupu w jakimkolwiek serwisie, rodzic może oczywiście nie wyrazić zgody na taką transakcję i zrezygnować z niej. Jeśli doszło do poniesienia szkody przez sprzedawcę opiekun musi się jednak liczyć z pokryciem kosztów ewentualnego roszczenia odszkodowawczego.

Wybrane aspekty prawne e-handlu

Przepisy stanowią, że w przypadku dokonania zakupu poza lokalem przedsiębiorstwa (czyli np. w sklepie internetowym) konsument ma prawo do odstąpienia od umowy bez podawania przyczyny w ciągu 14 dni i obowiązek zwrotu towaru w ciągu kolejnych 14 dni. Wyjątek stanowią tutaj m.in. towary mające krótki termin przydatności do użycia lub ulegające szybkiemu zepsuciu (np. artykuły spożywcze), przedmioty wykonane na zamówienie wg specyfikacji klienta (np. ubrania szyte na miarę, meble na wymiar), nagrania dźwiękowe, wizualne, oprogramowanie oraz przedmioty zapieczętowane ze względów higienicznych lub zdrowotnych (np. lekarstwa), których opakowanie zostało otwarte przez kupującego i inne.

Wybrane aspekty prawne e-handlu

W świetle prawa UE, niezależnie od tego, czy towar zakupiony został w sklepie stacjonarnym czy internetowym, konsument przez co najmniej dwa lata ma prawo do bezpłatnej gwarancji. Jeśli zakupiony przedmiot okaże się wadliwy bądź nie wygląda lub nie działa tak, jak przedstawiono w opisie, sprzedawca ma obowiązek jego nieodpłatnej naprawy lub wymiany albo udzielenia zniżki lub zwrotu pieniędzy. Ubieganie się o zwrot pieniędzy (pełny lub częściowy) w praktyce możliwe jest na ogół wówczas, gdy naprawa lub wymiana towaru okaże się niemożliwa.

Gdzie szukać pomocy?

Nie ma uniwersalnej recepty pozwalającej skutecznie rozwiązać wszystkie problemy, jakie mogą się pojawić przy okazji transakcji zawieranej przez Internet i tak naprawdę każdy tego typu przypadek należałoby rozpatrywać indywidualnie. Istnieje jednak kilka kroków, których podjęcie należałoby rozważyć, gdy wszelkie próby polubownego rozwiązania „sporu transakcyjnego” zawiodą.

Sprawdź, czy możesz uzyskać pomoc ze strony serwisu, za pośrednictwem którego doszło do oszustwa.


Niektóre platformy sprzedażowe prowadzą własne programy ochrony konsumentów, więc najprostszym i częstokroć najskuteczniejszym sposobem zaspokojenia naszych roszczeń może być skorzystanie z możliwości, jakie daje taki właśnie program. Dobrym przykładem jest tu serwis Allegro i prowadzony przezeń Program Ochrony Kupujących.

Zgłoś się do rzecznika konsumenta.


W przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów działania podejmowane są przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, natomiast w sprawach indywidualnych bezpłatną pomoc prawną konsumenci mogą uzyskać m. in. u miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Na stronie UOKiK znajduje się wyszukiwarka ułatwiająca znalezienie wsparcia najbliżej miejsca zamieszkania (https://www.uokik.gov.pl/pomoc.php). Kontakt z rzecznikiem może stanowić nieocenioną pomoc w przedsięwzięciu dalszych działań.

Zgłoś sprawę na Policję.


Nie ma znaczenia, czy zostałeś oszukany na 50 czy na 500 zł – oszustwo jest przestępstwem. W praktycznie każdej komendzie znajduje się sekcja zajmująca się przestępczością internetową lub funkcjonariusz, do którego kompetencji należy zajmowanie się tego typu sprawami. W przypadku niskiej kwoty oszustwa warto mieć też świadomość, że istnieje prawdopodobieństwo, iż nie jesteśmy jedyną poszkodowaną przez nieuczciwego kontrahenta osobą.

DZIĘKUJEMY ZA UDZIAŁ W PREZENTACJI!

preloader
Czas trwania slajdu sekund
Poprzedni
Następny
Sprawdź
Wczytywanie...
Włącz autoodtwarzanie
Opis do slajdu
Źródła
Opis do slajdu
[x]