Proszę czekać, trwa ładowanie prezentacji Trwa wczytywanie
Proszę czekać, trwa generowanie podglądu Trwa wczytywanie

NADUŻYWANIE

I UZALEŻNIENIE W SIECI

Prezentacja została przygotowana w ramach
Ogólnopolskiej Inicjatywy Edukacyjnej KURSOR

Zalecamy oglądanie prezentacji w trybie pełnoekranowym (klawisz F11).

Źródło badań: Nastolatki 3.0. Raport z badania, Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa Państwowy Instytut Badawczy, 2017 (online: https://akademia.nask.pl/baza-wiedzy/publikacje.html)

93,4% nastolatków korzysta z internetu,
w tym 31,3% spędza w sieci powyżej 5 godzin dziennie.
78,1% nastolatków korzysta z portali społecznościowych.
95,5% nastolatków korzysta z telefonu komórkowego/smartfona.
67,7% nastolatków kontaktuje się przez internet ze znajomymi kilka razy dziennie.

.

.

.

.

Jak polskie nastolatki używają internetu?

Dlaczego internet wciąga?


Komputer czy smartfon z dostępem do sieci dla wielu osób z narzędzia ułatwiającego życie awansował do czegoś w rodzaju centrum zarządzania – za jego pomocą organizowana jest większość spraw, pośredniczy w codziennych relacjach, pracy i rozrywkach.

Problemy mogą pojawić się wtedy, kiedy młoda osoba polega możliwościach jakie oferuje internet do tego stopnia, że nie wykształca wielu umiejętności niezbędnych
do funkcjonowania społecznego i radzenia sobie z codziennymi problemami.

Młode osoby są w większym niż dorośli stopniu narażone na używanie technologii w sposób szkodliwy.
Dopiero kształtują swoją tożsamość, zyskują świadomość swoich potrzeb
i konstruktywnego ich zaspokajania, uczą się budowania i dbania o relacje.

Niekiedy świat wirtualny bywa dla nich bardziej atrakcyjny – rozrywka w nim jest zawsze przyjemna i skrojona na miarę aktualnych potrzeb, znaczna anonimowość pozwala kreować siebie
w oderwaniu od realnych cech, a wielość relacji daje, czasem złudne, wrażenie bliskości.

Nadużywanie i uzależnienia związane
z internetem. Co mówią badania?

W grupie polskich nastolatków (14-17 lat) objawy nadużywania internetu stwierdzono u 1,3% badanych, a 12% uznano za zagrożonych nadużywaniem.

Dysfunkcyjne korzystanie z internetu częściej jest domeną chłopców oraz starszych nastolatków.

Badacze podkreślają, że istnieje silna zależność między nieprawidłowym korzystaniem z internetu
a uprawianiem hazardu i nadmiernym graniem
w gry online.

Źródło badania: K. Makaruk, Sz. Wójcik, EU NET ADB Badanie nadużywania internetu przez młodzież w Polsce,Warszawa 2012, Fundacja Dzieci Niczyje (online: http://www.saferinternet.pl/images/stories/pdf/raport-eu-net-adb-pl-final.pdf)

Czy wiesz, że...?

Nastolatki, które nadużywają internetu ponad 4 x częściej angażują się w uprawianie hazardu online i 3 x częściej w gry online
z nagrodami pieniężnymi.

Trzykrotnie częściej odwiedzają też serwisy z treściami erotycznymi lub pornograficznymi.

.

.

Czy internet to problem w Twoim życiu?

Nie tylko dorośli – rodzice i nauczyciele,
ale też młodzi ludzie często niepokoją się, czy nie tracą kontroli nad swoją aktywnością w sieci.

Jeśli na korzystanie z komputera/smartfonu /internetu poświęcasz coraz więcej czasu
i jednocześnie staje się on głównym źródłem relaksu i odreagowania, sprawdź, czy nie staje się problemem: TUTAJ.

Jak rozpoznać, że korzystanie z sieci wymyka się spod kontroli?

Różne problemy w życiu dziecka objawiają się w wielu obszarach i nie zawsze są specyficzne dla konkretnego zaburzenia. W przypadku podejrzenia uzależnienia od sieci naszą uwagę powinny zwrócić:

Najczęściej obserwowane zmiany
w życiu szkolnym to:

gorsze oceny, mniejsze osiągnięcia, trudności w przyswajaniu nowego materiału,

większa niż przeciętna absencja szkolna,

ograniczanie dotychczasowych aktywności (np. rezygnacja z kółka zainteresowań).

.

.

.

Zmiany w zachowaniu w przypadku nadmiernego korzystania z sieci to:

.

apatia lub nadmierna aktywność;
huśtawki nastroju,

zaburzenia uwagi i koncentracji,

zauważalny częsty kontakt ze swoim urządzeniem mobilnym w czasie lekcji
i przerw,

podejmowanie rozmów tematyce ograniczonej do świata wirtualnego.

.

.

.

Możemy również zauważyć pewne zmiany w wyglądzie, takie jak:

.

objawy niewyspania: podkrążone oczy, „pokładanie się” na ławce,

zmiany wagi (zarówno tycie jak
i chudnięcie),

pogorszenie kondycji fizycznej.

.

.

Istotne są również obserwowane zmiany w relacjach, np:

.

odsunięcie się od rówieśników,

łatwe popadanie w konflikty,

trudności w kontakcie z nauczycielami.

.

.

Jak reagować?

Jeżeli podejrzewamy, że uczeń nadmiernie korzysta z sieci lub być może jest już nawet uzależniony
od jakiejś wirtualnej rozrywki, warto przyjrzeć się sprawie bliżej.

Należy ustalić przybliżony czas początku nasilenia się problemu, zanotować zaobserwowane zmiany oaz spróbować porozmawiać z dzieckiem na ten temat.

Dobrym pomysłem jest poruszenie tematu
w klasowej dyskusji przy okazji realizacji zajęć z tej tematyki, można wtedy również zwrócić uwagę na komentarze rówieśników, którzy zazwyczaj są bardzo dobrymi obserwatorami.

Kontakt z rodzicami

Kontaktujemy się z rodzicem posiadając już jakąś wiedzę o trudnościach ucznia. Być może rodzic
też zauważył już zmiany w zachowaniu dziecka
w domu i zastanawia się co można z tym zrobić.

Rodzic jest najbliższym świadkiem zachowania dziecka w domu i ma największy wpływ na skuteczność pomocy.

Jeżeli rodzic jest zainteresowany współpracą, można zaproponować pomoc ze strony placówki – np. spotkanie ze szkolnym psychologiem lub pedagogiem lub wskazać odpowiednią placówkę pozaszkolną.

Gdzie szukać pomocy i informacji?

.

specjaliści z poradni psychologiczno-pedagogicznej

terapeuci uzależnień

Można skorzystać również z:

telefonu zaufania dotyczącego uzależnień behawioralnych: 801 889 880

telefonu zaufania dla rodziców i nauczycieli
w sprawie bezpieczeństwa dzieci 800 100 100

informacji na stronie internetowej: http://www.uzaleznieniabehawioralne.pl

.

.

.

.

DZIĘKUJEMY ZA UDZIAŁ
W PREZENTACJI

preloader
Czas trwania slajdu sekund
Poprzedni
Następny
Sprawdź
Wczytywanie...
Włącz autoodtwarzanie
Opis do slajdu
Źródła
Opis do slajdu
[x]