Aplety - Informacje


Solenoid (rys. web.mit.edu)Nauki przyrodnicze badają otaczający nas świat, a ich podstawową metodą są obserwacje i doświadczenia. Nie sposób wyobrazić sobie bez nich rzetelnego nauczania tych dziedzin wiedzy, a samodzielne odkrywanie praw przyrody, to jeden z ważniejszych składników procesu uczenia się.
Unaocznienie sobie pewnych pojęć i zagadnień sprawia, że szybciej i lepiej je zrozumiemy, na dłużej zapamiętamy. Symulacje komputerowe zjawisk przyrodniczych, wizualizacje, czy animacje mogą być tu niezwykle pomocne.

Z prawdziwą przyjemnością inicjujemy akcję tworzenia repozytorium tego typu zasobów - proste aplety, klipy filmowe, zaawansowane aplikacje pozwalające samodzielnie wykonać skomplikowane doświadczenia. Część z nich można użyć na lekcji, część dołączyć do własnych prezentacji. Nauczyciele mogą  wykorzystać je przy zadawaniu pracy domowej. Niektórymi warto się pobawić ot tak, po prostu.

Magnes i pierścień z prądem (rys. web.mit.edu)Symulacje komputerowe odnoszą się do zjawisk obecnych w świecie przyrody. Nic nie zastąpi obserwacji rzeczywistości i realnych doświadczeń, jednak utrudniony dostęp do dobrze wyposażonych pracowni fizycznych, biologicznych, chemicznych jest istotną barierą. Wiele doświadczeń wymaga specjalistycznego sprzętu laboratoryjnego i pomiarowego,  a wykonanie niektórych eksperymentów jest bardzo pracochłonne. Komputerowe symulacje mogą w wielu przypadkach stać się ciekawą i skuteczną dydaktycznie alternatywą dla klasycznych doświadczeń, a czasem trudno znaleźć realny doświadczalny odpowiednik symulowanych procesów czy zjawisk.
Do każdego publikowanego przez nas apletu dołączony jest krótki opis. Niektóre z nich zamierzamy obudować bardziej szczegółowymi scenariuszami zajęć.

Sięgamy do światowych zasobów na otwartych licencjach, tłumaczymy je na język polski i udostępniamy na naszym portalu. Będziemy też chcieli przedstawiać tu własne materiały i opracowania.

Internauto, nauczycielu, uczniu!

Generator Van de Graffa (rys. web.mit.edu)Zapraszamy Cię do przesyłania własnych scenariuszy, prac, symulacji, apletów, opisów sposobów wykorzystania zamieszczonych już aplikacji, dzielenia się pomysłami, pomocy w poszukiwaniach nowych materiałów i ich tłumaczeniu. Będziemy też wdzięczni za sygnalizowanie wszelkiego rodzaju błędów, które mogły się pojawić.

Chcemy zarazić Was naszym optymizmem i nadzieją, że wspólnie możemy zebrać i udostępnić ciekawe pomoce naukowe, które posłużą wielu żądnym wiedzy i ciekawym świata ludziom.

Prosimy pisać na adres: a.batorski [małpa] edukator.pl

Dwa magnesy (rys. web.mit.edu)Polecamy szczególnie symulacje zjawisk fizycznych PhET opracowane przez naukowców i dydaktyków z Univestity of Colorado w Boulder. Zespołem tym kieruje laureat Nagrody Nobla w dziedzinie fizyki Carl Wieman. To świetnie opracowane materiały, niezwykle pożyteczne w dydaktyce szkolnej i samokształceniu, przydatne uczniom, studentom, nauczycielom i wszystkim tym, których pasją jest zdobywanie wiedzy.

Wysoką wartość tych opracowań w nauczaniu potwierdzają badania – studenci korzystający z symulacji lepiej rozumieją zjawiska fizyczne niż ci, którzy uczyli się w tradycyjny sposób. Wartość poznawcza publikacji PhET jest bardzo wysoka. Warto podkreślić ich naukowy charakter. Zostały przygotowane bardzo starannie zarówno pod względem wizualnym, jak również dydaktycznym – każda z aplikacji przechodziła badania. Brano pod uwagę opinie naukowców i studentów. Efekt jest fantastyczny. Materiały te nie przytłaczają użytkownika swoją „naukowością”, są zabawne, przyjazne, niezwykle użyteczne.  Ich siłą jest moc wciągania użytkownika w naukę – zabawę, która prowadzi do najważniejszego celu: zrozumienia praw fizyki, przyrody.

Siła elektrodynamiczna (rys. web.mit.edu)Zachęcamy nauczycieli do korzystania z publikowanych przez nas materiałów w nauczaniu. Sposobów na ich wykorzystanie jest wiele. Mogą stać się one znakomitym materiałem powtórzeniowym, warto wykorzystywać je na lekcjach, zadawać na ich podstawie prace domowe, podsuwać zainteresowanym uczniom do samodzielnej pracy, można też z ich pomocą rozpocząć proces wyjaśniania złożonych zjawisk przyrodniczych.

Tak może rozpocząć się fascynująca i odkrywcza podróż w świat tajemnic, zjawisk i procesów zachodzących w otaczającym nas świecie.





Lewitujący magnes (rys. web.mit.edu)Zafascynowani odnajdywanymi w sieci materiałami dydaktycznymi i możliwościami, jakie otwierają nowe technologie, postanowiliśmy stworzyć to miejsce, by publikowane opracowania mogły służyć ambitnym nauczycielom i uczniom.

Mamy nadzieję, że nasz serwis spotka się z życzliwym przyjęciem.
Dodaj do swoich materiałów
Morze możliwości
na edukator.pl
Narzędzia, zasoby, komunikacja, współpraca. Zarejestruj się. Twórz, gromadź zasoby i dziel się nimi.
Morze możliwości na edukator.pl