Ta symulacja wizualizuje podstawowe działania na wektorach w przestrzeni 3D. Aktywacja przycisku nowe wektory generuje wektory o losowych kierunkach, przedstawione w postaci niebieskiej i czerwonej strzałki. Dla lepszej przejrzystości wszystkie mają wartość 1 i początek w początku układu współrzędnych, zaznaczonym kolorem magenta. Są one osadzone w sferze o promieniu 1, pokazanej w postaci przezroczystej siatki.
Układ 3D może być obracany przy przeciąganiu myszą, kółkiem myszy ustawimy zoom (w Firefox z wciśniętym klawiszem Ctrl).
W górnym pasku (po wyborze odpowiedniej opcji w rozwijanym menu) wyświetlane są następujące dane dotyczące wektorów a i b
Kąt między wektorami: w stopniach.
Iloczyn wartości: zawsze 1, bo oba mają wartość 1.
Iloczyn skalarny: a∙b = |a| |b| cos(∡(a,b)).
Wartość iloczynu wektorowego: |a × b| = |a| |b| sin(∡(a,b)).
W górnym pasku po wyborze w rozwijanym menu opcji pokaż zaznaczając odpowiednie pola wyboru aktywujemy wyświetlanie wyników następujących działań:
Dodawanie: a + b.
Odejmowanie: a - b.
Odejmowanie: b - a (= -(a - b)).
Iloczyn wektorowy: a × b.
Iloczyn wektorowy: b × a (= - a × b).
Dodawanie 3 wektorów a + b + c: generowanie c i sumy (c w kolorze żółtym).
Wybrana kombinacja jest zachowywana, gdy generowane są nowe wektory.
Wektory
a = [a1 , a2 , a3]
b = [b1 , b2 , b3]
Wartość (długość wektora) |a| = √(a12 + a22 + a32)
Dodawanie a + b = [a1+b1 ,a2+b2 , a3+b3] = b + a
Odejmowanie a - b = [a1 -b1 ,a2- b2 , a3- b3]= - (b - a)
Odejmowanie b - a = [b1- a1 , b2- a2 , b3- a3] = - (a - b)
Mnożenie przez liczbę k: ka = [ka1 , ka2 , ka3]
Iloczyn skalarny a · b = a1b1 +a2b2 + a3b3 = |a| |b| cos(∡(a,b) )
a ⊥ b ⇒ ∡(a,b) = 90o ⇒cos 90o = 0 ⇒ iloczyn skalarny = 0
Iloczyn wektorowy a × b = (a2b3-b2a3 , a3b1 - b3a1 , a1b2 - a2b1)
Iloczyn wektorowy b × a= (b2a3- a2b3 , b3a1 - a3b1 , b1a2 - a1b2) = - a × b
Wartość iloczynu wektorowego |a × b| = |a| |b| sin(∡(a,b))
a ∥ b ⇒ ∡(a,b) = 0o ⇒sin(∡(a,b)) = 0 ⇒ | a × b| = 0
a × b i b × a są prostopadłe do płaszczyzny wspólnej dla a i b
a nałożone na b daje kierunek obrotu śruby prawoskrętnej, której ruch wskaże zwrot wektora a × b .
Ćw.1: Wygeneruj losowe wektory. Obróć sferę, aby uzyskać widok z góry na ich wspólną płaszczyznę. Oszacuj kąt między wektorami i porównaj swoje oszacowanie z wartością wyświetlaną w górnym wierszu (po dokonaniu wyboru inne w menu rozwijanym). Eksperymentuj z różnymi widokami .
Ćw.2: Iloczyn wartości jest wyświetlany jako 1 (każdy z dwóch wektorów ma wartość 1). Porównaj to z iloczynem skalarnym. Kiedy iloczyn skalarny równa się iloczynowi wartości wektorów? Kiedy jest zero? Obserwuj kąt między wektorami.
Ćw.3: Zaznacz, (po dokonaniu wyboru pokaż w menu rozwijanym), a + b. Od końca wektora a poprowadzono niebieski odcinek o kierunku i długości wektora b. Żółty wektor to wektor sumy. Opisz jego geometryczną konstrukcję (utwórz domyślnie równoległobok). Przekonaj się obracając układ, że a, b i a+b leżą w jednej płaszczyźnie.
Ćw.4: Obracaj układ i obserwuj, że konstrukcja równoległoboku obowiązuje dla każdej projekcji.
Ćw.5: Jak w E3, ale dołóż a + b + c. Oprócz wektora a+b zobaczysz trzeci wektor c oraz wektor sumy a+b+c. Zauważ, że a, b i c na ogół nie nie leżą w jednej płaszczyźnie. Wykonaj geometryczną konstrukcję przejścia od a+b do a+b+c .
Ćw.6: Zamknij inne opcje i wybierz a - b. Pojawi się wektor różnicy w kolorze magenta. Przekonaj się, obracając układ, że ta konstrukcja działa również przy dowolnej projekcji. Zapamietaj, że a + (-b) = a - b.
Ćw.7: Wybierz b - a i zinterpretuj geometrycznie równanie b - a = - (a - b).
Ćw.8: Zamknij inne opcje i wybierz iloczyn wektorowy a × b , który pojawi się jako czarna strzałka. Obróć układ tak, aby spojrzeć wzdłuż kierunku iloczynu wektorowego. Zauważ, że patrzysz prostopadle na wspólną płaszczyznę a i b (przy tej perspektywie oba wektory powinny dotykać obrzeża koła).
Ćw.9: Wybierz kilka razy nowe wektory i zwróć uwagę, kiedy wartość iloczynu wektorowego jest mała, a kidy duża. Jakie jest kryterium? Jakie są wartości minimalne i maksymalne? (wartość a i b wynosi 1).
Ćw.10: Wybierz b × a i zinterpretuj geometrycznie równanie b × a = - a × b .
Kliknij dwukrotnie w dowolnym miejscu panelu, aby włączyć/wyłączyć tryb pełnoekranowy.