+ Pokaż spis treści

Debata krzyżacka

Rok szkolny 2013/14
[-]

ZA A NAWET PRZECIW KRZYŻAKOM


„Żołnierze Zakonu wtargnęli do obudwu kościołów i przelewali krew ludzką wokół filarów, konfesjonałów i przy stopniach ołtarzów. Siekiera krzyżacka nie przepuszczała nikomu na targowicy. Płatała w szaleństwie zbrodni, w dzikim upojeniu, w zemście dla zemsty i w istnej sztuce mordowania. Jeden odcinał od zamachu głowy od tułowiów, inny oddzielał od ramion ręce wzniesione błagalnie.”


(Stefan Żeromski)


"Warszawę zbudowano według wzorów urbanistycznych stosowanych w państwie krzyżackim. Zresztą nie tylko architektura, lecz także mazowieckie prawo miejskie to było krzyżackie prawo chełmińskie. Kiedykolwiek Warszawa miała problemy z interpretacją, zwracała się z prośbą o radę do miast pruskich, a konkretnie do Torunia (…) Polska za pośrednictwem Krzyżaków zaczęła mieć ścisły kontakt z rycerską kulturą Europy Zachodniej."


(Henryk Samsonowicz)


Kiedy opadł już nieco kurz na drogach, którymi w maju podążała wyprawa naszego szkolnego klubu historycznego w poszukiwaniu blasków i cieni Zakonu Szpitala Najświętszej Maryi Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie, historycy: p. Dariusz Choiński i p. Ireneusz Wywiał zorganizowali uczoną debatę na temat zasług i przewin zakonu krzyżackiego na ziemiach polskich.


  • Czy pismo Konrada Mazowieckiego nadające zdobycze w Prusach w wieczyste posiadanie Krzyżaków na pewno zostało sfałszowane?
  • Czy to prawda, że pod Grunwaldem kilkanaście procent wojowników walczących po stronie zakonnej było Polakami?
  • Czy „nasi średniowieczni rodacy” myli się kilkadziesiąt razy rzadziej niż rycerze z czarnymi krzyżami?
  • Co jest prawdziwego, a co niekoniecznie w powieści Henryka Sienkiewicza i filmie Aleksandra Forda?


Odpowiedzi na te i wiele innych pytań starali się wyszperać w źródłach i własnych głowach uczestnicy spotkania.