Proszę czekać, trwa ładowanie prezentacji Trwa wczytywanie
Proszę czekać, trwa generowanie podglądu Trwa wczytywanie

Prezentacja została przygotowana w ramach
Ogólnopolskiej Inicjatywy Edukacyjnej KURSOR


Zalecamy oglądanie prezentacji w trybie pełnoekranowym.

BEZPIECZNE i ODPOWIEDZIALNE
KORZYSTANIE Z MEDIÓW
SPOŁECZNOŚCIOWYCH

Media społecznościowe mogą być doskonałym środkiem porozumiewania się z twoimi uczniami, a także źródłem inspiracji i rozwoju zawodowego. Jednak, jak każde narzędzie publicznej komunikacji, niosą ze sobą pewne ryzyko. Warto o tym pamiętać i uczyć dzieci bezpiecznego użytkowania tych narzędzi. Świadomość ryzyka pozwala zabezpieczyć się przed nim i korzystać z portali społecznościowych bez strachu czy poczucia zagrożenia. Jednym ze sposobów wykształcenia u młodych ludzi postawy odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych jest modelowanie przez nauczycieli jak korzystać z tych narzędzi w czasie nauki w klasie.

NETYKIETA

Netykieta to rodzaj niepisanych, ale przyjętych i przestrzeganych przez internautów zasad komunikowania się na portalach społecznościowych, rodzaj internetowego savoir-vivre’u.

W sieci, tak jak w każdej społeczności, istnieją reguły porozumiewania się z innymi. Nieprzestrzeganie ich może skutkować uwagami ze strony administratora i innych użytkowników, wykluczeniem z grupy, a nawet całkowitym zablokowaniem dostępu do usług, z których korzystasz.

TAK / DBAJ O:

Wyrażaj się jasno i precyzyjnie

• Dbaj o staranny język – stosuj zasady ortograficzne, gramatyczne i stylistyczne
• Pisz na temat, rzeczowo i konkretnie
• Nadawaj wiadomościom tytuł – łatwiej będzie je odnaleźć

TAK / DBAJ O:

Wyrażaj się jasno i precyzyjnie

• Dbaj o staranny język – stosuj zasady ortograficzne, gramatyczne i stylistyczne
• Pisz na temat, rzeczowo i konkretnie
• Nadawaj wiadomościom tytuł – łatwiej będzie je odnaleźć

Szanuj innych

• Staraj się wyrażać swoje opinie kulturalnie
• Cytując czyjeś słowa, pamiętaj o podaniu autora
• Pytaj o zgodę na umieszczenie na własnym profilu/blogu/stronie bezpośrednich linków lub zdjęć

TAK / DBAJ O:

Bądź profesjonalny

• Szanuj swoją prywatność i prywatność innych – pomyśl sam i zapytaj o zgodę, jeśli chcesz upublicznić jakąś informację
• Dbaj o porządek na swoim profilu, blogu –usuwaj np. nieaktualne linki, dostosuj kolory, tekst tak, aby był łatwy w odbiorze
• Sprawdzaj źródła informacji
• Usuwaj z sieci blogi/strony/konta, których nie używasz

TAK / DBAJ O:

Bądź profesjonalny

• Szanuj swoją prywatność i prywatność innych – pomyśl sam i zapytaj o zgodę, jeśli chcesz upublicznić jakąś informację
• Dbaj o porządek na swoim profilu, blogu –usuwaj np. nieaktualne linki, dostosuj kolory, tekst tak, aby był łatwy w odbiorze
• Sprawdzaj źródła informacji
• Usuwaj z sieci blogi/strony/konta, których nie używasz

Bądź uprzejmy

• Zachowuj się w sieci tak samo, jak w osobistym kontakcie
• Pamiętaj o przedstawieniu się i o formach grzecznościowych
• Uważaj na żarty – nie każdy ma podobne poczucie humoru
• Bądź pomocny

NIE / UNIKAJ:

Wyrażaj się jasno i precyzyjnie

• Nie przesadzaj z emotikonami – używaj ich tylko w nieformalnych kontaktach

NIE / UNIKAJ:

Wyrażaj się jasno i precyzyjnie

• Nie przesadzaj z emotikonami – używaj ich tylko w nieformalnych kontaktach

Szanuj innych

• Nie obrażaj!
• Nie używaj wulgaryzmów!
• Nie trolluj!
• Nie spamuj
• Nie kradnij czyjejś własności intelektualnej
• Nie lajkuj stron/zdjęć/postów, które krzywdzą innych

NIE / UNIKAJ:

Bądź profesjonalny

• Nie plotkuj
• Nie zaśmiecaj konta, bloga, maila drugiej osoby spamem
• Nie flooduj
• Nie rozpowszechniaj nieprawdziwych informacji
• Nie pozostawiaj bezpańskich blogów, stron i kont – nie zaśmiecaj sieci

NIE / UNIKAJ:

Bądź profesjonalny

• Nie plotkuj
• Nie zaśmiecaj konta, bloga, maila drugiej osoby spamem
• Nie flooduj
• Nie rozpowszechniaj nieprawdziwych informacji
• Nie pozostawiaj bezpańskich blogów, stron i kont – nie zaśmiecaj sieci

Bądź uprzejmy

• Unikaj ironii
• Nie używaj wielkich liter w dyskusji – jest to traktowane jako krzyk
• Nie krytykuj i nie wyśmiewaj osób, które słabiej radzą sobie w sieci

Krytyczny odbiór informacji

Dostęp do wiedzy jest dzisiaj powszechny i łatwy jak nigdy wcześniej. Jednocześnie selekcjonowanie informacji stało się zadaniem bardzo trudnym, nie mówiąc o krytycznej ich ocenie. Szybkość, z jaką wiadomości rozchodzą się w mediach społecznościowych, oraz ich zniekształcanie (również celowe – tzw. fałszywe informacje, fake news) sprawiają, że nie tylko młodzieży, ale też dorosłym nie jest łatwo ocenić prawdziwość i wiarygodność informacji.

Nie jesteśmy w stanie ochronić uczniów przed fałszywymi informacjami, tak jak nie możemy uchronić dziecka przed upadkiem. Możemy jednak zrobić wiele, aby wyposażyć młodych ludzi w umiejętność krytycznego przyglądania się faktom i odróżniania ich od opinii.

Porozmawiaj z uczniami:

• Czym różni się fakt od opinii (fakt jest niezmienny, to informacja o obiektywnych zjawiskach, można go skomentować, opinia natomiast wyrażana jest w sposób obiektywny i może ulegać zmianie)?

Porozmawiaj z uczniami:

• Czym różni się fakt od opinii (fakt jest niezmienny, to informacja o obiektywnych zjawiskach, można go skomentować, opinia natomiast wyrażana jest w sposób obiektywny i może ulegać zmianie)?
• Czym są fałszywe informacje (fake news) i jakie mogą być powody ich powstawania (np. nieporozumienie, efekt „głuchego telefonu”, manipulacja)?

Porozmawiaj z uczniami:

• Czym różni się fakt od opinii (fakt jest niezmienny, to informacja o obiektywnych zjawiskach, można go skomentować, opinia natomiast wyrażana jest w sposób obiektywny i może ulegać zmianie)?
• Czym są fałszywe informacje (fake news) i jakie mogą być powody ich powstawania (np. nieporozumienie, efekt „głuchego telefonu”, manipulacja)?
• Dlaczego tak ważna jest możliwość odróżnienia prawdziwej od nieprawdziwej informacji?

Porozmawiaj z uczniami:

• Czym różni się fakt od opinii (fakt jest niezmienny, to informacja o obiektywnych zjawiskach, można go skomentować, opinia natomiast wyrażana jest w sposób obiektywny i może ulegać zmianie)?
• Czym są fałszywe informacje (fake news) i jakie mogą być powody ich powstawania (np. nieporozumienie, efekt „głuchego telefonu”, manipulacja)?
• Dlaczego tak ważna jest możliwość odróżnienia prawdziwej od nieprawdziwej informacji?
• Jakie są dobre praktyki weryfikowania informacji (inne źródło, np. naukowe, sprawdzanie dat i aktualizacji, sprawdzenie, kim jest autor informacji, czy jest specjalistą w danej dziedzinie)?

Prywatność i ochrona danych

Jednym z najbardziej istotnych wyzwań, związanych w korzystaniem z internetu, jest ochrona prywatnych danych.

Badania wskazują, że młodzi użytkownicy mediów społecznościowych udostępniają na swoich profilach coraz więcej informacji. Obok podstawowych danych, takich jak imię i nazwisko, nastolatki ujawniają nazwę szkoły, miejsce zamieszkania, adres e-mail, a nawet numer telefonu. Udostępniają prywatne zdjęcia i filmy. Mimo że coraz większa grupa młodzieży ma świadomość, że informacje udostępniane na profilach społecznościowych mogą być widoczne nie tylko dla znajomych, to nadal jedna trzecia młodych internautów nie chroni swoich danych. Co piąty z nich publikuje zdjęcia i inne treści w portalach społecznościowych jako dostępne dla wszystkich zainteresowanych.

Prywatność, waga udostępnianych informacji, ochrona wizerunku – to tematy, jakie powinny często pojawiać się w dyskusjach z młodzieżą o mediach społecznościowych. Korzystając z mediów społecznościowych, pamiętaj o podstawowych zasadach bezpieczeństwa i rozmawiaj o nich ze swoimi uczniami.

• Zabezpiecz swoje konto silnym hasłem. Włącz do hasła specjalne znaki, takie jak symbole, cyfry, wielkie litery itp. Nie używaj do tworzenia haseł danych, które można łatwo z tobą skojarzyć – imienia dziecka, daty urodzenia itp.

Jak chronić swoją tożsamość i prywatność w sieci

• Zabezpiecz swoje konto silnym hasłem. Włącz do hasła specjalne znaki, takie jak symbole, cyfry, wielkie litery itp. Nie używaj do tworzenia haseł danych, które można łatwo z tobą skojarzyć – imienia dziecka, daty urodzenia itp.

• Zapoznaj się z zasadami ochrony danych osobowych w mediach, w których chcesz założyć swój profil. Niektóre serwisy umożliwiają ustawienie ograniczeń dostępu przez inne osoby do profilu użytkownika. Możesz zdecydować, komu chcesz udostępnić swój profil, ustawiając odpowiednie opcje.

Jak chronić swoją tożsamość i prywatność w sieci

• Zabezpiecz swoje konto silnym hasłem. Włącz do hasła specjalne znaki, takie jak symbole, cyfry, wielkie litery itp. Nie używaj do tworzenia haseł danych, które można łatwo z tobą skojarzyć – imienia dziecka, daty urodzenia itp.

• Zapoznaj się z zasadami ochrony danych osobowych w mediach, w których chcesz założyć swój profil. Niektóre serwisy umożliwiają ustawienie ograniczeń dostępu przez inne osoby do profilu użytkownika. Możesz zdecydować, komu chcesz udostępnić swój profil, ustawiając odpowiednie opcje.

• Zastanów się, zanim coś zamieścisz na swoim profilu. Nigdy nie publikuj w sieci intymnych informacji. Pamiętaj, że informacje opublikowane w internecie przestają być prywatne i mogą się dostać w niepowołane ręce. Nawet jeśli stosujesz najsilniejsze zabezpieczenia, znajomi, z którymi kontaktujesz się poprzez media społecznościowe, mają dostęp do twoich danych i mogą je – świadomie bądź nie – udostępnić innym osobom.

Jak chronić swoją tożsamość i prywatność w sieci

• Jeśli korzystasz z serwisów społecznościowych, pamiętaj, że dostęp do tego, co zamieszczasz, zawsze ma usługodawca, który może się tym podzielić z innymi podmiotami – a na to nie masz już wpływu.

Jak chronić swoją tożsamość i prywatność w sieci

• Jeśli korzystasz z serwisów społecznościowych, pamiętaj, że dostęp do tego, co zamieszczasz, zawsze ma usługodawca, który może się tym podzielić z innymi podmiotami – a na to nie masz już wpływu.

• Weryfikuj tożsamość osób, które zapraszają cię do grupy znajomych, zanim zaakceptujesz zaproszenie.

Jak chronić swoją tożsamość i prywatność w sieci

• Jeśli korzystasz z serwisów społecznościowych, pamiętaj, że dostęp do tego, co zamieszczasz, zawsze ma usługodawca, który może się tym podzielić z innymi podmiotami – a na to nie masz już wpływu.

• Weryfikuj tożsamość osób, które zapraszają cię do grupy znajomych, zanim zaakceptujesz zaproszenie.

• Nie klikaj w podejrzane linki.

Jak chronić swoją tożsamość i prywatność w sieci

• Jeśli korzystasz z serwisów społecznościowych, pamiętaj, że dostęp do tego, co zamieszczasz, zawsze ma usługodawca, który może się tym podzielić z innymi podmiotami – a na to nie masz już wpływu.

• Weryfikuj tożsamość osób, które zapraszają cię do grupy znajomych, zanim zaakceptujesz zaproszenie.

• Nie klikaj w podejrzane linki.

• Co jakiś czas sprawdzaj ustawienia prywatności na swoim profilu. Zasady ochrony prywatności oraz domyślne ustawienia mogą się z czasem zmieniać, szczególnie na Facebooku.

Jak chronić swoją tożsamość i prywatność w sieci

• W sieci mamy możliwość logowania się w różnych serwisach i usługach za pomocą konta, które masz na Facebooku, Google+ lub Twitterze. To wygodna opcja, pamiętaj jednak, że serwisy te mogą uzyskać dostęp do twoich danych na tych profilach, za pomocą których się logujesz. Loguj się za pomocą swojego konta tylko do zaufanych serwisów.

Jak chronić swoją tożsamość i prywatność w sieci

• W sieci mamy możliwość logowania się w różnych serwisach i usługach za pomocą konta, które masz na Facebooku, Google+ lub Twitterze. To wygodna opcja, pamiętaj jednak, że serwisy te mogą uzyskać dostęp do twoich danych na tych profilach, za pomocą których się logujesz. Loguj się za pomocą swojego konta tylko do zaufanych serwisów.

• Pamiętaj o wylogowywaniu się z serwisu po zakończeniu pracy. W ten sposób zabezpieczasz swoje konto przed dostępem nieznajomych.

Jak chronić swoją tożsamość i prywatność w sieci

• W sieci mamy możliwość logowania się w różnych serwisach i usługach za pomocą konta, które masz na Facebooku, Google+ lub Twitterze. To wygodna opcja, pamiętaj jednak, że serwisy te mogą uzyskać dostęp do twoich danych na tych profilach, za pomocą których się logujesz. Loguj się za pomocą swojego konta tylko do zaufanych serwisów.

• Pamiętaj o wylogowywaniu się z serwisu po zakończeniu pracy. W ten sposób zabezpieczasz swoje konto przed dostępem nieznajomych.

• Pamiętaj, by podawać tylko dane niezbędne do skorzystania z określonej usługi.

Jak chronić swoją tożsamość i prywatność w sieci

Porozmawiaj z uczniami o zasadach ochrony prywatności i bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych:

• Zapytaj uczniów, z jakich mediów społecznościowych korzystają, co im się w nich podoba, a co nie. Porozmawiaj z nimi o tym, jak z nich korzystać w bezpieczny sposób.

Porozmawiaj z uczniami o zasadach ochrony prywatności i bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych:

• Zapytaj uczniów, z jakich mediów społecznościowych korzystają, co im się w nich podoba, a co nie. Porozmawiaj z nimi o tym, jak z nich korzystać w bezpieczny sposób.

• Porozmawiaj z uczniami na temat ochrony prywatności w mediach społecznościowych – zachęć ich do podzielenia się informacjami, jak wybrać ustawienia prywatności w różnych serwisach tak, aby tylko znajomi mogli mieć dostęp do ich profilu. Zapytaj, jakie informacje należy chronić, komu i jakie dane można ujawniać, czy warto włączać usługę geolokacji itp.

Porozmawiaj z uczniami o zasadach ochrony prywatności i bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych:

• Zapytaj uczniów, z jakich mediów społecznościowych korzystają, co im się w nich podoba, a co nie. Porozmawiaj z nimi o tym, jak z nich korzystać w bezpieczny sposób.

• Porozmawiaj z uczniami na temat ochrony prywatności w mediach społecznościowych – zachęć ich do podzielenia się informacjami, jak wybrać ustawienia prywatności w różnych serwisach tak, aby tylko znajomi mogli mieć dostęp do ich profilu. Zapytaj, jakie informacje należy chronić, komu i jakie dane można ujawniać, czy warto włączać usługę geolokacji itp.

• Każdy ma prawo zadecydować, jakie ustawienia prywatności wybrać. Jeżeli uczeń zdecyduje się na publiczny profil – czyli bez żadnych ograniczeń w dostępie do treści, które zamieszcza – powinien wiedzieć, z jakimi zagrożeniami może się to wiązać.

Porozmawiaj z uczniami o zasadach ochrony prywatności i bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych:

• Zapytaj uczniów, z jakich mediów społecznościowych korzystają, co im się w nich podoba, a co nie. Porozmawiaj z nimi o tym, jak z nich korzystać w bezpieczny sposób.

• Porozmawiaj z uczniami na temat ochrony prywatności w mediach społecznościowych – zachęć ich do podzielenia się informacjami, jak wybrać ustawienia prywatności w różnych serwisach tak, aby tylko znajomi mogli mieć dostęp do ich profilu. Zapytaj, jakie informacje należy chronić, komu i jakie dane można ujawniać, czy warto włączać usługę geolokacji itp.

• Każdy ma prawo zadecydować, jakie ustawienia prywatności wybrać. Jeżeli uczeń zdecyduje się na publiczny profil – czyli bez żadnych ograniczeń w dostępie do treści, które zamieszcza – powinien wiedzieć, z jakimi zagrożeniami może się to wiązać.

• Porozmawiajcie o zamieszczaniu zdjęć i filmów pokazujących uczniów – jakich zdjęć nie należy umieszczać, jakie mogą być konsekwencje lekkomyślnego wrzucania do sieci zdjęć i filmów. Przypomnij, że zanim umieszczą zdjęcie kolegi, powinni zapytać go o zgodę.

Porozmawiaj z uczniami o zasadach ochrony prywatności i bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych:

• Zapytaj uczniów, z jakich mediów społecznościowych korzystają, co im się w nich podoba, a co nie. Porozmawiaj z nimi o tym, jak z nich korzystać w bezpieczny sposób.

• Porozmawiaj z uczniami na temat ochrony prywatności w mediach społecznościowych – zachęć ich do podzielenia się informacjami, jak wybrać ustawienia prywatności w różnych serwisach tak, aby tylko znajomi mogli mieć dostęp do ich profilu. Zapytaj, jakie informacje należy chronić, komu i jakie dane można ujawniać, czy warto włączać usługę geolokacji itp.

• Każdy ma prawo zadecydować, jakie ustawienia prywatności wybrać. Jeżeli uczeń zdecyduje się na publiczny profil – czyli bez żadnych ograniczeń w dostępie do treści, które zamieszcza – powinien wiedzieć, z jakimi zagrożeniami może się to wiązać.

• Porozmawiajcie o zamieszczaniu zdjęć i filmów pokazujących uczniów – jakich zdjęć nie należy umieszczać, jakie mogą być konsekwencje lekkomyślnego wrzucania do sieci zdjęć i filmów. Przypomnij, że zanim umieszczą zdjęcie kolegi, powinni zapytać go o zgodę.

• Zachęć uczniów, aby zgłaszali ci, jeśli zdarzy im się coś niepokojącego.

Cyfrowe ślady

Posługując się urządzeniem podłączonym do sieci, pozostawiamy po sobie mnóstwo cyfrowych śladów. Robimy to zarówno intencjonalnie – gdy zamieszczamy informacje w postaci tekstu, zdjęć czy filmów, jak i nieświadomie – gdy korzystamy z aplikacji w smartfonie czy przeglądarki internetowej. Dane na nasz temat pochodzą z najróżniejszych źródeł dostępnych w internecie: wyszukiwarek, mediów społecznościowych, zakupów w sklepach internetowych, transakcji kartą płatniczą, komentarzy na forach czy z wizyt na stronach internetowych. Nawet reklamy, które widzisz w sieci, dobierane są celowo. Z kolei smartfon zapamiętuje lokalizacje na podstawie połączeń z siecią Wi-Fi (nie potrzebuje do tego włączonej funkcji GPS).

Na nasz cyfrowy ślad składają się dwa rodzaje informacji:

dane o użytkowniku: na podstawie adresu IP można ustalić adres, pod którym znajduje się urządzenie, a także system operacyjny, zestaw zainstalowanych czcionek i ustawienia przeglądarek internetowych;

aktywność w sieci – gdy zalogujemy się do internetu, ilość czasu spędzanego w sieci i ruch na naszym komputerze są zapisywane na serwerze dostawcy usług telekomunikacyjnych, przeglądarki zapamiętują odwiedzane strony, wyszukiwarki – pytania, które zadajemy, dzięki tzw. ciasteczkom (pliki cookies) serwery stron mogą śledzić naszą aktywność.

Informacje o swoich użytkownikach gromadzą także portale społecznościowe. Jeśli przy logowaniu się na jakiś portal podajemy dane osobowe, wszystkie informacje, które składają się na nasz cyfrowy ślad, mogą zostać ze sobą automatycznie połączone.

Prawa autorskie

W internecie chętnie dzielimy się naszą twórczością i korzystamy z zasobów, jakie publikują inni. Jednocześnie to właśnie w sieci najczęściej dochodzi do łamania praw autorskich.

Zasady korzystania z cudzych utworów reguluje ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 1994 r. nr 24 poz. 83), zwana prawem autorskim. Zgodnie z art. 1 przedmiotem prawa autorskiego jest „każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia”.

Prawa autorskie dzielimy na osobiste i majątkowe. Prawa osobiste dotyczą powiązania nazwiska twórcy z jego dziełem i obejmują prawo do zachowania niezmienionej treści i formy utworu. Autorskie prawa majątkowe oznaczają, że „twórcy przysługuje wyłączne prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu”.Prawa osobiste twórcy nigdy nie wygasają i nie mogą zostać przeniesione na inne osoby, natomiast prawa majątkowe są zbywalne i dziedziczne,lecz wygasają z upływem określonego czasu.

W niektórych sytuacjach zgoda na korzystanie czy rozporządzanie utworem nie jest wymagana od właściciela praw majątkowych. Zgodnie z prawem można nieodpłatnie korzystać z już rozpowszechnionych utworów w zakresie tzw. użytku osobistego. Oznacza to, że ściąganie, czyli pobieranie utworów (piosenek, filmów, seriali itp.) już rozpowszechnionych w sieci nie stanowi naruszenia prawa i nie wymaga zgody ze strony twórcy. Udostępnianie takich plików jest już jednak przestępstwem.

Wiele utworów w internecie zamieszczanych jest na licencji Creative Commons (CC). Wolna licencja to umowa, na podstawie której autor udostępnia pod pewnymi warunkami utwór objęty majątkowymi prawami autorskimi. Dają one możliwość udostępniania innym swoich utworów w prosty i wystandaryzowany sposób oraz zachowanie praw autorskich.

Publikowanie w mediach społecznościowych

Warto pamiętać, że decydując się na korzystanie z profilu społecznościowego, akceptujesz regulamin, czyli zawierasz umowę z serwisem, który określa, na jakich zasadach portal może wykorzystywać zamieszczone przez ciebie treści. Zazwyczaj umowa taka jest korzystna dla serwisu, przyznając mu prawo do dysponowania materiałami publikowanymi przez użytkownika. Autor oczywiście nadal zachowuje prawo do swoich utworów i może nimi dysponować w dowolny sposób.

O prawach autorskich dowiesz się więcej na stronach cyfrowa-wyprawka.org i edukacjamedialna.edu.pl.

Porozmawiaj z uczniami:

• Czym jest utwór, jakie są warunki uznania czyjejś działalności za utwór (istnieje autor, który działał twórczo i w sposób indywidualny oraz efekt twórczości został uzewnętrzniony – zapisany, opowiedziany, opublikowany)?

Porozmawiaj z uczniami:

• Czym jest utwór, jakie są warunki uznania czyjejś działalności za utwór (istnieje autor, który działał twórczo i w sposób indywidualny oraz efekt twórczości został uzewnętrzniony – zapisany, opowiedziany, opublikowany)?

• Jaka ochrona przysługuje autorowi (prawa autorskie osobiste i majątkowe)?

Porozmawiaj z uczniami:

• Czym jest utwór, jakie są warunki uznania czyjejś działalności za utwór (istnieje autor, który działał twórczo i w sposób indywidualny oraz efekt twórczości został uzewnętrzniony – zapisany, opowiedziany, opublikowany)?

• Jaka ochrona przysługuje autorowi (prawa autorskie osobiste i majątkowe)?

• Czym są prawa osobiste i majątkowe?

Porozmawiaj z uczniami:

• Czym jest utwór, jakie są warunki uznania czyjejś działalności za utwór (istnieje autor, który działał twórczo i w sposób indywidualny oraz efekt twórczości został uzewnętrzniony – zapisany, opowiedziany, opublikowany)?

• Jaka ochrona przysługuje autorowi (prawa autorskie osobiste i majątkowe)?

• Czym są prawa osobiste i majątkowe?

• Jakie prawa w obszarze dysponowania twórczością użytkowników przysługują serwisom społecznościowym? Sprawdźcie wspólnie regulaminy najczęściej używanych przez uczniów portali.

Wizerunek w cyfrowym świecie

Wszystko, co udostępniamy w internecie, buduje nasz wizerunek. Informacje z profili społecznościowych mogą powiedzieć o nas więcej, niż się spodziewamy – i niekoniecznie tak, jakbyśmy tego chcieli.Kontrowersyjne treści w mediach mogą nie tylko przysporzyć uczniowi wielu kłopotów, ale też zaważyć na jego przyszłości. Wielu rekruterów uważnie przygląda się profilom w mediach społecznościowych i nierzadko to, co znajdują, dyskwalifikuje kandydatów do pracy.

Najczęstszymi powodami do odrzucenia CV są:

• treści związane z narkotykami i alkoholem;
• treści o charakterze seksualnym, w tym np. prowokacyjne zdjęcia;
• niechlujne konta, pełne błędów ortograficznych i gramatycznych.

Aby uruchomić film włącz autoodtwarzanie w panelu u dołu slajdu.

Trzymaj rękę na pulsie i sprawdzaj, co o tobie mówią w sieci

• Wyszukaj od czasu do czasu swoje imię i nazwisko i zobacz, co na swój temat możesz znaleźć w internecie.

Trzymaj rękę na pulsie i sprawdzaj, co o tobie mówią w sieci

• Wyszukaj od czasu do czasu swoje imię i nazwisko i zobacz, co na swój temat możesz znaleźć w internecie.
• Możesz sprawdzić swoje aliasy, również te, których używałeś w przeszłości – na forach dyskusyjnych, grupach itd., one też mogą ujawnić wiele informacji na twój temat.

Trzymaj rękę na pulsie i sprawdzaj, co o tobie mówią w sieci

• Wyszukaj od czasu do czasu swoje imię i nazwisko i zobacz, co na swój temat możesz znaleźć w internecie.
• Możesz sprawdzić swoje aliasy, również te, których używałeś w przeszłości – na forach dyskusyjnych, grupach itd., one też mogą ujawnić wiele informacji na twój temat.
• Sprawdź na stronie Uniwersytetu w Cambridge (
https://applymagicsauce.com/demo.html), co mówią o tobie twoje lajki – nie musisz wypełniać żadnego testu, odpowiadać na żadne pytania – wystarczy połączenie z twoim profilem na Facebooku (podczas analizy twoje dane nie są gromadzone).

Cyberprzemoc

Agresja w internecie jest już niemal zjawiskiem powszechnym. Ponad połowa młodych użytkowników sieci przyznaje, że była świadkiem różnych form agresji w mediach społecznościowych. Od 7 do 11% polskich uczniów doświadczyło najpoważniejszych aktów internetowej przemocy – cyberbullyingu. Jak podają nastolatki, akty cyberprzemocy mają najczęściej miejsce na Facebooku, Twitterze oraz w komunikatorach (hejt, mowa nienawiści, agresja wobec celebrytów, osób wykluczonych społecznie itp.).

Nie we wszystkich przypadkach agresja elektroniczna przyjmuje tak poważny charakter i wiąże się z istotnymi konsekwencjami dla ofiary, jak w przypadku cyberprzemocy. Wiele aktów agresji w internecie to sytuacje jednorazowe i większość młodych ludzi potrafi skutecznie sobie z nimi radzić. Zdecydowanej interwencji ze strony dorosłych wymaga natomiast cyberbullying (cyberprzemoc). Definiuje się go jako rodzaj wrogiego działania realizowanego z intencją wyrządzenia krzywdy drugiej osobie, w sposób powtarzalny, z wykorzystaniem narzędzi elektronicznych.

Typowe formy cyberbullyingu zgłaszane przez młodzież to:

• negatywne komentarze pod zdjęciami;
• zamieszczanie obraźliwych postów na czyimś profilu;
• wykorzystywanie cudzych zdjęć i filmów do ośmieszania lub poniżania ich autora;
• rozpowszechnianie kompromitujących treści;
• nękanie, prześladowanie;
• włamanie na konto i podszywanie się pod kogoś w celu zamieszczania w jego imieniu obraźliwych postów i zdjęć na profilach innych użytkowników;
• wykluczanie ze społeczności internetowej.

Co możesz zrobić, aby pomóc uczniom chronić się przed cyberprzemocą w mediach społecznościowych?

• Porozmawiaj z uczniami o cyberprzemocy – na czym polega, jakie są jej formy, jakie konsekwencje powoduje dla ofiary i sprawcy.

Co możesz zrobić, aby pomóc uczniom chronić się przed cyberprzemocą w mediach społecznościowych?

• Porozmawiaj z uczniami o cyberprzemocy – na czym polega, jakie są jej formy, jakie konsekwencje powoduje dla ofiary i sprawcy.
• Zapytaj uczniów, czy wiedzą, jak można zgłaszać naruszenia regulaminu w mediach społecznościowych (np. obraźliwe komentarze, ośmieszające zdjęcia) i jak blokować osoby, które im dokuczają. Możecie wspólnie sprawdzić na stronach poszczególnych serwisów, jak zgłaszać incydenty.

Co możesz zrobić, aby pomóc uczniom chronić się przed cyberprzemocą w mediach społecznościowych?

• Porozmawiaj z uczniami o cyberprzemocy – na czym polega, jakie są jej formy, jakie konsekwencje powoduje dla ofiary i sprawcy.
• Zapytaj uczniów, czy wiedzą, jak można zgłaszać naruszenia regulaminu w mediach społecznościowych (np. obraźliwe komentarze, ośmieszające zdjęcia) i jak blokować osoby, które im dokuczają. Możecie wspólnie sprawdzić na stronach poszczególnych serwisów, jak zgłaszać incydenty.
• Porozmawiajcie o tym, jak najlepiej odpowiadać na wiadomości od internetowych agresorów (może warto je ignorować?).

Co możesz zrobić, aby pomóc uczniom chronić się przed cyberprzemocą w mediach społecznościowych?

• Porozmawiaj z uczniami o cyberprzemocy – na czym polega, jakie są jej formy, jakie konsekwencje powoduje dla ofiary i sprawcy.
• Zapytaj uczniów, czy wiedzą, jak można zgłaszać naruszenia regulaminu w mediach społecznościowych (np. obraźliwe komentarze, ośmieszające zdjęcia) i jak blokować osoby, które im dokuczają. Możecie wspólnie sprawdzić na stronach poszczególnych serwisów, jak zgłaszać incydenty.
• Porozmawiajcie o tym, jak najlepiej odpowiadać na wiadomości od internetowych agresorów (może warto je ignorować?).
• Powiedz uczniom, aby w przypadku cyberprzemocy zachowywali dowody. Porozmawiajcie o tym, jak to zrobić.

Co możesz zrobić, aby pomóc uczniom chronić się przed cyberprzemocą w mediach społecznościowych?

• Porozmawiaj z uczniami o cyberprzemocy – na czym polega, jakie są jej formy, jakie konsekwencje powoduje dla ofiary i sprawcy.
• Zapytaj uczniów, czy wiedzą, jak można zgłaszać naruszenia regulaminu w mediach społecznościowych (np. obraźliwe komentarze, ośmieszające zdjęcia) i jak blokować osoby, które im dokuczają. Możecie wspólnie sprawdzić na stronach poszczególnych serwisów, jak zgłaszać incydenty.
• Porozmawiajcie o tym, jak najlepiej odpowiadać na wiadomości od internetowych agresorów (może warto je ignorować?).
• Powiedz uczniom, aby w przypadku cyberprzemocy zachowywali dowody. Porozmawiajcie o tym, jak to zrobić.
• Zachęć uczniów, aby zgłaszali ci, jeśli zdarzy im się coś niepokojącego lub jeśli są świadkami dręczenia kolegi. Zapewnij o swojej dyskrecji – zarówno ofiary przemocy, jak i świadkowie zgłaszający incydent mogą obawiać się konsekwencji nagłośnienia sprawy (odwetu ze strony sprawcy, komentarzy kolegów itp.).

Zgłaszanie aktów agresji elektronicznej i cyberprzemocy

Większość serwisów społecznościowych posiada zapisy w regulaminach dotyczące cyberprzemocy. Przemocowe zachowania, takie jak dręczenie, nękanie, prześladowanie, podszywanie się pod inne osoby i kradzież tożsamości, są zabronione i mogą być zablokowane przez dostawców usługi. Osoba poszkodowana lub świadek przemocy może zgłosić do administratora serwisu naruszenie regulaminu i zażądać interwencji – zablokowania konta agresora, usunięcie szkodliwych treści. Do podjęcia takiego działania zobowiązuje administratora serwisu art. 14 Ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Pamiętaj, aby zgłaszając naruszenie, powołać się na odpowiedni przepis regulaminu danego serwisu oraz dołączyć dowody cyberprzemocy.

• Telefon komórkowy
Nie kasuj wiadomości. Zapisuj wszystkie – zarówno tekstowe, jak i nagrane na pocztę głosową – w pamięci telefonu.

Jak możesz zarejestrować dowody cyberprzemocy?

Te same zasady możesz przekazać swoim uczniom.

• Telefon komórkowy
Nie kasuj wiadomości. Zapisuj wszystkie – zarówno tekstowe, jak i nagrane na pocztę głosową – w pamięci telefonu.

• Komunikatory
Niektóre serwisy pozwalają na zapisywanie rozmów. Możesz również np. skopiować rozmowę, wkleić do dokumentu Word (lub innego edytora tekstu), zapisać i wydrukować.

Jak możesz zarejestrować dowody cyberprzemocy?

Te same zasady możesz przekazać swoim uczniom.

• Telefon komórkowy
Nie kasuj wiadomości. Zapisuj wszystkie – zarówno tekstowe, jak i nagrane na pocztę głosową – w pamięci telefonu.

• Komunikatory
Niektóre serwisy pozwalają na zapisywanie rozmów. Możesz również np. skopiować rozmowę, wkleić do dokumentu Word (lub innego edytora tekstu), zapisać i wydrukować.

• Strony serwisów społecznościowych, www
Aby zachować kopię materiału, który widzisz na ekranie, wciśnij jednocześnie klawisze Control i Print Screen, a następnie wykonaj operację „Wklej” np. w dokumencie Word.

Jak możesz zarejestrować dowody cyberprzemocy?

Te same zasady możesz przekazać swoim uczniom.

• Telefon komórkowy
Nie kasuj wiadomości. Zapisuj wszystkie – zarówno tekstowe, jak i nagrane na pocztę głosową – w pamięci telefonu.

• Komunikatory
Niektóre serwisy pozwalają na zapisywanie rozmów. Możesz również np. skopiować rozmowę, wkleić do dokumentu Word (lub innego edytora tekstu), zapisać i wydrukować.

• Strony serwisów społecznościowych, www
Aby zachować kopię materiału, który widzisz na ekranie, wciśnij jednocześnie klawisze Control i Print Screen, a następnie wykonaj operację „Wklej” np. w dokumencie Word.

• Czat
Podobnie jak w przypadku stron www możesz też po prostu wydrukować interesującą cię stronę.

Jak możesz zarejestrować dowody cyberprzemocy?

Te same zasady możesz przekazać swoim uczniom.

• Telefon komórkowy
Nie kasuj wiadomości. Zapisuj wszystkie – zarówno tekstowe, jak i nagrane na pocztę głosową – w pamięci telefonu.

• Komunikatory
Niektóre serwisy pozwalają na zapisywanie rozmów. Możesz również np. skopiować rozmowę, wkleić do dokumentu Word (lub innego edytora tekstu), zapisać i wydrukować.

• Strony serwisów społecznościowych, www
Aby zachować kopię materiału, który widzisz na ekranie, wciśnij jednocześnie klawisze Control i Print Screen, a następnie wykonaj operację „Wklej” np. w dokumencie Word.

• Czat
Podobnie jak w przypadku stron www możesz też po prostu wydrukować interesującą cię stronę.

• E-mail
Zapisz wiadomość lub wydrukuj ją. Pamiętaj o zachowaniu całości wiadomości, a nie tylko samego tekstu. Jest to bardziej pomocne, ponieważ zawiera informacje o jej pochodzeniu. Jeśli sprawa dotyczy ucznia, poproś go, aby przesłał wiadomość do ciebie.

Jak możesz zarejestrować dowody cyberprzemocy?

Te same zasady możesz przekazać swoim uczniom.

DZIĘKUJEMY ZA UDZIAŁ
W PREZENTACJI

preloader
Czas trwania slajdu sekund
Poprzedni
Następny
Sprawdź
Wczytywanie...
Włącz autoodtwarzanie
Opis do slajdu
Źródła
Opis do slajdu
[x]